• Zveřejněno: 27.04.2020
  • Autor: Miroslav Svoboda

Automobilka Škoda Auto ČR obnovila v pondělí ráno v 6:00 výrobu ve všech třech výrobních závodech v České republice - v Mladé Boleslavi, ve Vrchlabí a v Kvasinách. Firma zastavila kvůli koronaviru výrobu 18. března večer a odstávku několikrát prodloužila. Teď výrobu rozjíždí téměř po šesti týdnech a její obnovení doprovází více než osmdesát opatření. Podobná mají i v největší továrně Volkskwagenu ve Wolfsburgu, kde se také v omezeném režimu obnovil provoz.

Podle zpravodajství České televize to potvrdil vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera, který uvedl, že „veškeré činnosti, které byly naplánované na 6:00 ráno, úspěšně začaly a výroba je obnovena“. Odbory Škody Auto již dříve uvedly, že náběh výroby bude náročný a bude odlišný od situace například po celozávodní dovolené.

Škoda Auto bude po odstávce teď nejdříve vyrábět na dvě směny místo standardních tří, noční směna odpadne. Auta začnou z výrobních linek sjíždět v příštích dnech, jejich montáž bude zahájena v úterý, řekl člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar.

Noční směna podle něho nebude nejspíš další dva týdny, bude záležet na aktuální situaci, kterou vedení firmy pravidelně vyhodnocuje. Výroba v Kvasinách pojede asi na 50 procent kapacity, v Mladé Boleslavi bude situace lepší. 

Obnovení výroby na plnou kapacitu se bude odvíjet od současné situace kolem koronaviru, poptávek zákazníků i možností dodavatelů. „Pojedeme pomaleji, než jsme zvyklí. Nepojedeme na tři směny, nepojedeme na plný výkon, budeme věnovat čas na dezinfekci a očištění pracovních pomůcek, je třeba zohlednit ve výkonu situaci, kterou máme,“ řekl Bohdan Wojnar.

Do Kvasin kvůli omezenému pohybu přes hranice nedorazili pracovníci z Polska. „Převážná většina polských zaměstnanců zůstala doma a nemůže nastoupit do práce. Tím pádem limituje náš rozjezd. Víme, že ne všichni jsou ochotni zůstat po návratu ze směny v karanténě,“ řekl k situaci v Kvasinách Bohdan Wojnar. Uvedl také, že velký podíl polských zaměstnanců mají i další podniky v průmyslové zóně Kvasiny.

Škoda Auto je největším zaměstnavatelem v Královéhradeckém kraji. V závodě Kvasiny je na výrobě modelů Superb, Kodiaq a Karoq zaměstnáno asi 9000 lidí, z toho je asi 2500 Poláků. Závod Vrchlabí vyrábí převodovky a má asi 1000 pracovníků. Problém s cizinci Vrchlabí nemá, protože v závodě pracují hlavně lidé z Vrchlabí a širšího regionu.

Obnovení výroby ve Škoda Auto doprovází více než 80 opatření. Hygienická opatření platí pro všechny útvary podniku. Kromě povinnosti nosit roušku dostanou zaměstnanci čas navíc na čištění nářadí, telefonů, klávesnic, materiálů a povrchů. Všechny oblasti firmy budou podléhat časté celkové dezinfekci.

Kvůli dodržování hygienických opatření je změněný také provoz na branách a recepcích, upravené jsou i jídelny. Pro zaměstnance ve výrobě se mimo jiné plánuje vytvoření menších týmů, které by měly pracovat ve stálém složení. Porady při střídání směn mají být stručné. Zaměstnanci také nebudou čerpat přestávky současně, ale postupně, aby se minimalizoval přímý kontakt a tím i riziko nákazy.

Pokud to náplň práce umožňuje, mohou zaměstnanci pracovat z domova. Podle člena představenstva Bohdana Wojnara pracuje z domova zhruba polovina zaměstnanců z kanceláří.

Zaměstnanci firmy mají k dispozici také svozový systém autobusů. V pondělí ráno byl o ně ale minimální zájem. Zaměstnanci využili k cestě do práce především auta.

Škoda Auto loni dodala do celého světa 1,24 milionu aut. Zaměstnává téměř 39 tisíc zaměstnanců, z toho v ČR téměř 34 tisíc lidí. Firma je v České republice stěžejní firmou, má subdodavatele z celé republiky. Podle Sdružení automobilového průmyslu představuje Škodovka pro mnoho českých dodavatelů pětinu až 30 procent jejich produkce, odstávka je tak značně zasáhla.

Německá automobilka Volkswagen také v pondělí po odstávce kvůli koronaviru obnovila v omezeném režimu výrobu ve svém největším závodě v dolnosaském Wolfsburgu. Chce, aby si zaměstnanci nejprve zvykli na nová hygienická opatření zavedená kvůli pandemii. 

Ve Wolfsburgu zatím v pondělí ráno začalo pracovat kolem osmi tisíc zaměstnanců. Tento týden se v závodě vyrobí asi 1400 vozů, příští týden to má být dalších šest tisíc, informoval koncern. Výrobní kapacita se tento týden bude pohybovat kolem deseti až 15 procent, v následujících týdnech by měla dosáhnout 40 procent úrovně před koronavirovou krizí, řekl agentuře Reuters člen představenstva značky VW Andreas Tostmann. „Znovuzahájení provozu v největší evropské továrně na auta po týdnech odstávky je důležitým symbolem pro naše zaměstnance, prodejce, dodavatele, německou ekonomiku i pro Evropu,“ konstatoval Andreas Tostmann.

Volkswagen přepracoval své výrobní postupy, do nichž zahrnul dodatečnou hygienu. Zaměstnanci si mají měřit teplotu a oblékat se do kombinéz doma, aby se předešlo hromadění lidí v závodních šatnách. Na podlaze přibyly značky, jež mají pracovníkům pomoci zachovávat nařízený odstup 1,5 metru. Zaměstnanci továrny mají k dispozici více času, aby si mohli dezinfikovat pracovní nástroje a povrchy, informovala automobilka.

Koncern už na začátku dubna obnovil výrobu v závodech na součástky do aut v německých městech Braunschweig, Kassel, Salzgitter a Hannover. Výroba aut se obnovila 20. dubna v továrnách v německém městě Cvikov (Zwickau) a v Bratislavě, v německé Saské Kamenici (Chemnitz) pak o tři dny později.

Tento týden má Volkswagen obnovit výrobu v Portugalsku, ve Španělsku, Rusku, Jihoafrické republice a v Jižní Americe. Od 3. května se obnoví výroba v závodě v americkém městě Chattanooga. Koncern oznámil, že v Německu otevřelo 70 procent jeho prodejců.

  • Zdroj: Česká televize