• Zveřejněno: 27.08.2017

„Rodinné firmy zažívají boom, věří si a více než dvě třetiny jejich majitelů má zájem o předání podniku nástupníkům. Ačkoliv osm z deseti rodinných firem podporuje společensky prospěšné aktivity, drtivá většina z nich to nezveřejňuje. Nebojí se zaměstnávat starší pracovníky a umožňují ženám po mateřské dovolené zkrácené úvazky,“ uvádí se ve výroční zprávě  Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

V současnosti vytváří rodinné společnosti zhruba čtyřicet procent  tuzemského HDP a jejich podíl a význam na trhu roste. Podle výzkumů AMSP se tyto společnosti nejčastěji profilují v potravinářství. Druhým nejčastějším oborem je stavební činnost a třetím výroba nábytku, poměrně častá je autodoprava, zemědělství a textilní výroba. Polovina firem očekává další růst a jen jedno procento se bojí většího poklesu tržeb. Dvě třetiny majitelů vnímají statut rodinné firmy jako konkurenční výhodu, necelá polovina je názoru, že rodinná firma se těší u obchodních partnerů větší důvěře. „Potvrzuje se, že rodinný byznys není jen o majetku a zisku, ale že majitelům jde ve velké míře o to, aby vytvářeli slušné podmínky pro své zaměstnance a podpořili okolí svých podniků,“ říká předseda Asociace Karel Havlíček a dodává, že „s rostoucím byznysem roste i jejich chuť nezištně podporovat společensky prospěšné aktivity. Rodinné firmy se tak postupně stávají podnikatelským vzorem, a to jak s ohledem na jejich efektivitu, tak ve smyslu solidarity.“

Předání firmy následovníkovi

Pokud by majitelé prodávali rodinný podnik, necelá polovina by upřednostnila jinou tuzemskou rodinnou firmu, přibližně stejný počet respondentů ale mezi investory nerozlišuje. Nejčastějším záměrem vlastníků je ale předání rodinné firmy další generaci, tradičně pak svému přímému potomkovi. Přibližně sedmdesát procent věří, že podnikání úspěšně předají svému potomkovi k pokračování tradice, přičemž svoje další angažmá vidí nejčastěji v roli konzultanta nebo dozorčí radě. „Předání je vhodným okamžikem pro přenastavení firemních procesů a vlastnických vztahů ve společnosti, které jsou v souvislosti s růstem podnikání často již nevyhovující,“ myslí si partner advokátní kanceláře Ambruz & Dark Deloitte Legal Jan Spáčil. Upozorňuje zároveň na skutečnost, že rodinným firmám chybí možnost kvalitního benchmarkingu s ostatními podniky podobné vlastnické struktury, stejně jako kvalitní a prověřené poradenské služby. “Je pochopitelné, že s růstem rodinných firem roste také jejich potřeba poradenských služeb. Je jen otázkou času, kdy se rodinné firmy zorientují na trhu a začnou poradce využívat ve větším rozsahu,“ říká Jan Spáčil.

Nedostatek kvalitních pracovníků

Již druhým rokem za sebou považují majitelé rodinných firem za nejvyšší prioritu udržení nebo získání kvalitních pracovníků. Z průzkumu vyplývá, že roste problém se získáváním kvalitních pracovníků mimo rodinu, daří se ale na druhé straně motivovat rodinné příslušníky pro angažmá v podniku. Dvaaosmdesát procent firem přijímá zaměstnance starších 50 let, většina přitom na jakoukoliv pozici. Celkový počet zaměstnanců nad 50 let je u rodinných firem přibližně pětinový, 44 procent firem poskytuje zkrácené úvazky pro matky po mateřské a pouze tři procenta to odmítají.

Státní podpoře se rodinné podniky nevyhýbají, zejména firmy podnikající v nerozvinutých venkovských oblastech by přivítaly snížení odvodů za zaměstnance. Uvítaly by i cílené dotační programy pro rodinné firmy nebo investiční pobídky. Osm z deseti firem podporuje společensky prospěšné aktivity, nejvíce sport, charitu, spolky, aktivity mládeže nebo handicapované, přičemž 87  procent tyto příspěvky nepublikuje na veřejnosti.

Rok 2018 – Rok rodinného podnikání

Na podporu rodinného byznysu vyhlásila Asociace příští rok Rokem rodinného podnikání. Jedná se v pořadí o třetí největší projekt asociace po Roku řemesel 2016 a Roku venkova 2017. Jeho hlavním cílem bude definitivní ukotvení definice rodinné firmy v legislativě. „Pokud chceme rodinné firmy či rodinné podnikání cíleně podporovat a sledovat jejich výkonnost a přínos pro českou ekonomiku, musíme je v českém právním řádu rovněž jasně zakotvit, podobně jako se tak stalo v celé řadě zemí EU. České právo doposud zná pouze právní institut rodinného závodu zakotvený v novém občanském zákoníku, který není pro tento účel dostatečný,upozorňuje AMSP. Uskuteční dále například akce pro rodinné firmy v regionech, akademie rodinného podnikání, poradny rodinného byznysu, výměnné stáže pro nástupníky, konference rodinných firem se zahraniční účastí či setkání nástupníků rodinných firem.

Soutěž Rodinná firma roku

Při příležitosti zveřejnění průzkumu byl rovněž vyhlášen nový ročník prestižní soutěže Equa bank Rodinná firma roku. Jak uvedl ředitel rozvoje obchodu firemního bankovnictví Equa bank Luboš Janoušek,„rodinné firmy mají na českém trhu významnou pozici a prostřednictvím soutěže Equa bank Rodinná firma roku jim chceme pomoci v dalším růstu a zároveň vyzdvihnout výhody, které podobné podniky zákazníkům přináší. Vítězové předchozích ročníků potvrzují, že rodinné firmy se těší větší míře důvěry ze strany obchodních partnerů, díky čemuž je jejich pozice na trhu silnější v porovnání s konkurencí,“

Do soutěže se mohou firmy přihlásit od 10. června do 10. září. Kromě tradičního zlatého, stříbrného a bronzového umístění došlo letos k rozšíření Ceny odborné poroty na dvě kategorie: Malé firmy (do 50 zaměstnanců s obratem do 10 milionů EUR) a Střední firmy (do 250 zaměstnanců s obratem do 50 milionů EUR). Cena veřejnosti zůstává stejná jako v předchozích ročnících a budou do ní zařazeny firmy z obou kategorií. Vyhlášení vítězů proběhne již tradičně na Dni podnikatelů České republiky, 3. října 2017 v Praze.

  • Zdroj: Potravinarsky obzor