• Zveřejněno: 29.01.2020
  • Autor: Miroslav Svoboda

Stávkovou pohotovost v úterý vyhlásili odboráři ostravské dopravní společnosti PKP Cargo International (dříve Advanced World Transport - AWT). Ani po několikaměsíčním vyjednávání se s vedením firmy nedokázali shodnout na nové kolektivní smlouvě a růstu mezd. Podle odborářů ale firmě chybí i vize o dalším směřování.

Podle zpravodajství České televize předseda odborářů společnosti Milan Malachovský uvedl, že odbory při úterním jednání ustoupily a požadovaly nárůst mezd o šest procent, ale pod tuto hranici jít nemohou. Zástupci vedení podle něj navrhli růst o 4,5 procenta. „Upozornili jsme zaměstnavatele, že stále jsme připraveni k jednání. Budeme však činit kroky, které vyžaduje legislativa pro případné vyhlášení stávky,“ řekl Milan Malachovský.

Podle mluvčího společnosti PKP Cargo International Lukáše Kresače nabízených 4,5 procenta odpovídají průměrnému navýšení mezd v Česku a je srovnatelné i s ostatními společnostmi v oboru. „Část odborových organizací s navýšením souhlasila, nicméně mezi odbory nepanuje shoda. Dle našeho názoru vyhlášení stávkové pohotovosti je v tuto chvíli předčasné a není v souladu s dohodnutými pravidly,“ uvedl Lukáš Kresač.

O stávce budou hlasovat zaměstnanci

Podle Milana Malachovského jsou mzdy podfinancované a rostou výrazně pomaleji od doby, kdy firmu v roce 2015 převzala polská skupina PKP. Společnosti podle něj také chybí smysluplná vize do budoucna a dramaticky pociťuje odchod klíčových zaměstnanců.

Odbory nechají zaměstnance hlasovat o tom, zda s případnou stávkou souhlasí. Hlasování se musí zúčastnit alespoň polovina zaměstnanců. „Vzhledem k tomu, že máme celorepublikovou působnost, tak je to pro nás trošku obtížné a nějakou dobu nám to zabere,“ řekl Milan Malachovský.

Firma z polské skupiny PKP Cargo má téměř 1400 zaměstnanců. Průměrný plat včetně managementu tam podle odborářů loni činil 36 736 korun.

Česká tlevize k tomuto problému, tj. vyhlášení stávkové pohotovosti železničními odbory, zároveň uvedla charakteristiku této železniční společnosti. Ta totiž patří mezi největší soukromé železniční nákladní dopravce v Evropě. Ve vozovém parku má více než 150 lokomotiv a 4500 vozů. V České republice vlastní terminál kombinované dopravy v Paskově u Ostravy, provozuje přes 60 železničních vleček, vlastní přes 330 kilometrů tratí. Někdejší skupina AWT vznikla spojením několika firem nákladní dopravy, například společností OKD Doprava, Čechofracht nebo Spedi-Trans Praha. Polské skupině PKP Cargo prodal většinový podíl v AWT miliardář Zdeněk Bakala.

PKP Cargo je největším nákladním železničním dopravcem v Polsku a předním v Evropské unii. V roce 2018 dosáhla skupina tržeb 5,24 miliardy zlotých (zhruba 31,5 miliardy korun). Společnost AWT byla podle výroční zprávy v roce 2018 ve ztrátě 107 milionů korun, zhruba dvojnásobné oproti roku 2017, a její čistý obrat dosáhl 4,36 miliardy korun (oproti předchozímu roku o 410 milionů více).

  • Zdroj: Česká televize