Bankovní rada České národní banky (ČNB) ve čtvrtek ponechala úrokové sazby beze změny. Základní úroková sazba, od níž se odvíjí úročení komerčních úvěrů, tak zůstává na 0,25 procenta. Podle zpravodajství české televize Informovala o tom dnes mluvčí ČNB Markéta Fišerová. Sazby by měly podle ekonomů beze změny zůstat delší dobu. ČNB také ve své nové prognóze zlepšila odhad vývoje ekonomiky v letošním roce, naopak pro příští rok odhad zhoršila. Nově tak letos počítá s poklesem ekonomiky o 7,2 procenta a příští rok s růstem o 1,7 procenta.

 

Propad ekonomiky Evropské unie, tvrdě zasažené opatřeními proti šíření nového koronaviru, bude proti dosavadním odhadům letos mírnější. I tak ale dosáhne rekordních 7,4 procenta. Naproti tomu oživení v příštím roce bude po druhé vlně pandemie ve srovnání s předchozími odhady výrazně pomalejší a růst dosáhne jen 4,1 procenta. Podle zpravodajství České televize to ve své podzimní makroekonomické předpovědi uvedla Evropská komise (EK). Ta také zmírnila odhad letošního propadu české ekonomiky.

Tržby obchodníků v České republice očištěné o kalendářní vlivy v září stagnovaly, meziměsíčně klesly o 0,4 procenta. Opět nejvíce si ve srovnání s loňským rokem polepšili internetoví prodejci. Podle zpravodajství České televize dnes o tom informoval Český statistický úřad (ČSÚ). V srpnu maloobchodní tržby podle revidovaných údajů stouply meziročně o 1,5 procenta.

Nezaměstnanost v České republice v říjnu klesla na 3,7 procenta, v předchozích třech měsících dosahovala 3,8 procenta. V evidenci úřadů práce v České republice bylo ke konci října 271.685 nezaměstnaných, nejméně od letošního června. Zároveň je to nejvyšší říjnová hodnota od roku 2016. Podle zpravodajství České televize to vyplývá z aktuálních dat Úřadu práce ČR. Loni v říjnu bylo v Česku bez práce 2,6 procenta lidí.

Na českém trhu dlouhodobě stoupá podíl privátních značek. Prodá se pod nimi každá pátá potravina. Soukromé značky jsou exkluzivně baleny pro konkrétní obchodní řetězec, často ale pocházejí od výrobců, kteří na pulty dodávají značky "klasické". Najít takového výrobce na obalu bývá ovšem u "privátek" problém. Jedinou možností, jak si ověřit mlékárnu či masokombinát, má zákazník skrze nenápadný kód.
 
https://zpravy.aktualne.cz/finance/nakupovani/vyhledavac-potravin-podle-kodu/r~721f8a7cdbd611eaa6f6ac1f6b220ee8/