• Zveřejněno: 25.03.2019
  • Autor: Miroslav Svoboda

Tarifní mzdy zaměstnanců v automobilce Škoda Auto vzrostou s platností od dubna o 2500 korun měsíčně. Firma se na tom dohodla s odbory, skončilo tak kolektivní vyjednávání. Průměrná hrubá mzda zaměstnance, který je odměňován na základě tarifů, loni ve společnosti činila 51 275 korun, podle zpravodajství České televize to uvedla Škoda Auto.

Firma se s odboráři dohodla opět na roční platnosti smlouvy. Zvýšení mezd o pevnou částku požadovaly odbory. Podle předsedy odborů KOVO ve Škodě Auto Jaroslava Povšíka byla „vysněná částka“ čtyři tisíce korun. Pevná částka představuje rozdílný procentuální nárůst v různých tarifních třídách, v nejnižší platové třídě je procentuální růst nejvyšší.

Přesto je Povšík s výsledkem vyjednávání spokojen. „Vyjednávání jsme pojali letos jako konzervativní, je to kvůli budoucnosti a určitým potížím ve společnosti Volkswagen. Podařilo se dohodnout dobrých hodnot jak v příplatcích, tak bonusech. Vycházeli jsme také z toho, že v loňském roce byla kolektivní smlouva extrémně silná, takže se na to dobře stavěly hodnoty. Hlavní je, že dochází k velké spokojenosti zaměstnanců,“ uvedl pro Českou televizi Povšík.

Odboráři na svém webu v pátek uvedli, že díky zvýšení tarifů se zvedne například také osobní ohodnocení, které se z tarifní mzdy vypočítává. V průměru by to mělo být o 380 korun. Vzroste také odměna za směny navíc, za noční směnu z pátku na sobotu dostanou zaměstnanci o sto korun víc, celkem tedy 1400 korun, za sobotní ranní směnu dostanou 1500 korun, rovněž o 100 korun více než dosud.

Zaměstnanci v květnu obdrží na své účty také mimořádný bonus, který letos činí 65 tisíc korun. Je tak vyšší než loni, kdy dostali 60 tisíc korun. Bonus vzrostl i navzdory nižšímu zisku, nekonsolidovaný zisk po zdanění firmě loni klesl o devět procent na 28,9 miliardy korun.

„Novou kolektivní smlouvou jsme společně se sociálním partnerem KOVO dosáhli výsledku, který na jedné straně odráží náročné tržní prostředí a současně oceňuje výkon zaměstnanců společnosti Škoda Auto,“ řekl předseda představenstva společnosti Bernhard Maier.

Firma si podle něj nyní nemůže dovolit mimořádně vysoký růst tarifních mezd, protože v příštích letech musí masivně investovat do nových technologií, například souvisejících s příchodem elektromobility. „Naším cílem je dlouhodobé zajištění konkurenceschopnosti společnosti Škoda Auto, a tím i pracovních míst pro naše zaměstnance. Děkuji Odborům KOVO pod vedením Jaroslava Povšíka za konstruktivní jednání, vedená v ovzduší vzájemné důvěry,“ dodal Maier.

Provozní zisk Škody Auto loni klesl téměř o patnáct procent. Pozornost se koncentruje na elektromobily

Již před koncem loňského roku se odborům podařilo v rámci první části kolektivního vyjednávání vyjednat například pracovní dobu na rok 2019 nebo vánoční bonusy. Poslední dohodu o růstu mezd firma s odbory uzavřela loni v dubnu. Tarifní mzdy zaměstnanců Škody Auto vzrostly zpětně od 1. dubna 2018 o 12 procent. Vyjednat se podařilo také mimořádné prémie či vyšší bonusy, šlo o rekordní navýšení mezd ve Škodě.

Mzdy jsou vyšší než v jiných automobilkách

Mzdy ve Škodě Auto jsou vyšší než v jiných českých automobilkách. Například v kolínské automobilce Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) činí průměrná dělnická mzda zhruba 34 500 korun. V nošovickém Hyundai je průměrná hrubá měsíční mzda v celém závodě 42 tisíc korun a v dělnických profesích zhruba 38 500 korun.