• Zveřejněno: 14.08.2019
S novým zákonem tady máme změnu ohledně povinných lékařských kontrol. Oddalují se o několik let. Znamená to vyšší riziko nehodovosti?

Tak jak to bylo doposud? Řidiči museli povinně k doktorovi na prohlídku v šedesáti letech, a pak po pěti rocích na kontrolu. Dne 1. července 2013 vstupuje v platnost novela zákona č. 361/2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích a podle ní řidiči musí absolvovat povinnou lékařskou prohlídku až v 65 letech.

Původní návrh počítal s odsunutím první prohlídky až k hranici 68 let, ale nebyl přijat. Z původního modelu „prohlídka v 60, 65 a 68 letech, a pak každý dva roky“ se stává schéma „65, 68, 70 a pak po dvou letech.“ Pokud však řidič dosáhne 60 let do 1. července včetně, musí lékařskou prohlídku podstoupit dle původního nařízení, tedy nejpozději v den dovršení 60 let věku.

Teď je zřejmě důležité si uvědomit, že nejde o nějaké utlačování seniorů, ale o prevenci, která vychází z logiky věci, tedy že s věkem se člověku snižují schopnosti rychlé reakce, pozornosti, horší se zrak. Nikdo nemládne a zdraví se směrem ke stáří opravdu nelepší.

Pokud by se řidič senior vyhýbal povinnosti lékařské prohlídky, čili potvrzení o provedené prohlídce mít nebude, může to pro něj znamenat značné komplikace. „Potvrzení o lékařské prohlídce je důležitým dokumentem, když řidič-senior způsobí dopravní nehodu. Na absenci této prohlídky a dokladu o něm je nahlíženo jako na absenci řidičského průkazu jako takového,“ upozorňuje Jan Marek z České pojišťovny a dodává: „Za takových okolností by se mohlo stát, že pojišťovna po řidiči, který nehodu způsobil, bude následně vymáhat škodu, kterou již proplatila poškozenému.“ Může přitom jít o stovky tisíc i miliony korun.

Jak je to s obavami, že s vyšším počtem starších řidičů přibude dopravních nehod? Odborníci říkají asi toto. „S vyšším věkem rostou určitá zdravotní rizika, která mohou mít vliv na schopnost řízení motorového vozidla, jako je zhoršování zraku, ztráta schopnosti koncentrace, zpomalení reflexů a podobně. Určit však optimální věkovou hranici, od kdy může být vyšší věk překážkou v řízení, je velmi složité, protože zdravotní stav je vysoce individuální záležitostí.“

„Obecně si nemyslím, že mezi řidičem šedesátníkem a řidičem pětašedesátníkem je výrazný rozdíl. Vzhledem k individuálním rozdílům v rychlosti stárnutí se zvýšené riziko může objevit u řidičů před dovršením sedmdesáti let věku, například vlivem působení většího počtu onemocnění najednou,“ říká MUDr. Ivana Doleželová, MBA, primářka Oddělení geriatrie a následné péče Thomayerovy nemocnice.

Seriozní argumentace, nicméně mám obavu, že motorkáři, tedy ti, kteří přežili, by měli na věc ohledně starších řidičů jiný názor. Naše zkušenost je taková, že známe řadu dopravních nehod, kdy právě starší řidič nedal na vedlejší silnici přednost a způsobil dopravní nehodu s tragickými následky. Ano, i mladí a nezkušení bourají, ale ti většinou zabijí sebe.

To je ale náš subjektivní pocit, co říkají policejní záznamy? Skutečnost, že starší řidiči nezpůsobují dopravní nehody častěji, než jiné věkové skupiny, potvrzují statistiky Policie ČR. Z více než 70 tisíc dopravních nehod, které v roce 2012 zavinili řidiči motorových vozidel, jich 6 434 bylo zaviněno řidiči nad 60 let, tedy jen něco málo přes 9 procent. Zároveň ale policejní statistiky říkají, že u celých 21,6 procent dopravních nehod, které se v roce 2012 staly, není evidován věk viníka. Skutečná čísla tak pravděpodobně budou o trochu vyšší.

O tom, že věk nehraje zásadní roli při obsluhování vozidla, svědčí i záznamy České pojišťovny. Řidiči nad šedesát let se podle statistik na dopravních nehodách v posledních dvou letech podíleli v 16 procentech ze všech případů. Mezi řidiči, z jejichž pojištění se škoda hradila, je záznam i řidiče narozeného v roce 1902. Nejstarším řidičem, který způsobil nehodu, je muž narozený roku 1903. Nové rozhodnutí, tedy smysl a hloubku nového zákona, tak prověří zřejmě jen čas a až nové statistiky ukáží, jestli skeptické názory byly oprávněné nebo ne.

  • Zdroj: https://www.autoweb.cz