• Zveřejněno: 13.10.2020
  • Autor: Miroslav Svoboda

Jako náhradu za jarní výpadek příjmů kvůli koronaviru dostanou České dráhy od státu bezmála 400 milionů korun. Jenže, jak uvedly ve svém zpravodajství server Lidovky.cz, státní dopravce žádá o další úlevu.

Důvodem pro tuto snahu, aby se stát a kraje podílely na ekonomických ztrátách národního dopravce České dráhy, je skutečnost, že díky koronavirové prostřednictvím železnice nyní cestuje mnohem méně lidí. České dráhy uvádějí, že přeplněné chodbičky ve vlacích už jsou dnes spíš výjimkou. Lidé kvůli pandemii cestují méně, ať už kvůli obavě z nákazy, nebo proto, že pracují z domova a nemusejí dojíždět. Do souprav s logem Českých drah (ČD) nastoupí nyní v průměru přibližně 60 procent běžného počtu pasažérů. Server Lidovky.cz rovněž konstatuje, že podobné poloprázdno je i u soukromých dopravců a na lepší časy se zatím neblýská.

ČD sice od státu dostanou, podle informací serveru Lidovky.cz, 392 milionů jako náhradu za jarní výpadek rychlíků, ale to je prý jen malá náplast. Pro lepší představu čtenářů server Lidovky uvádí, že státní firma jen za první pololetí roku prodělala skoro dvě miliardy.

Vedení Českých drah proto zahájilo novou strategii. Zaslalo dopis na ministerstvo dopravy a na zhruba polovinu krajů. Zjednodušeně řečeno jde ČD o to, aby riziko nižších tržeb dále nenesly na svých bedrech, ale aby přešlo na objednavatele daných spojů. Tedy na stát nebo na kraje. V Česku je to tak, že dálková spojení, tedy hlavně rychlíky, u ČD i u dalších dopravců, objednává resort dopravy a regionální spojení krajské vlády.

„U závazkových smluv proto ministerstvu a krajům navrhujeme úplné nebo částečné převzetí rizika tržeb, tedy změnu smluv do brutto režimu. Případně úpravu finančních modelů v oblasti výnosů a nákladů tak, aby byly zohledněny nové skutečnosti,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

S většinou krajů i s ministerstvem dopravy mají České dráhy takzvané netto smlouvy, kdy si samy hospodaří s tržbami. Na začátku dopravce odhadne náklady, odečte od nich předpokládané tržby a zbytek mu stát nebo kraj doplatí. Jenže teď jsou příjmy z jízdenek významně nižší a dopravci tratí.

Brutto smlouva, kterou má s Českými drahami šest krajů, je založená na tom, že dopravce dostane zaplacené jen náklady. Nic nevydělá ani neprodělá, tržby jdou do kapsy objednavateli. A finančními modely, které mluvčí Českých drah zmínila, se rozumí mimo jiné dohoda na tom, že kraje ustoupí v požadavcích na množství vlaků s tím, že třeba že mezi dvěma městy bude stačit odvoz jednou za hodinu a ne dvakrát. Nebo že bude možné sestavit soupravu z menšího počtu vozů, protože lidí stejně jezdí méně.

„Tato žádost skutečně dorazila. Je zcela předčasné předjímat, jakým způsobem o ní bude rozhodnuto,“ vzkázal mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Ministerstvo dopravy ale již nyní připravuje výplatu jiné přímé pomoci. Je však omezená na spojení, která si od dopravců ministerstvo objednává, a jen za 67 dnů jarního nouzového stavu. Zjednodušeně se dá říci, že stát dorovná smluvním dopravcům tržby na úroveň, jako by v období nouzového stavu jezdily s běžně obsazenými vlaky. Čeká se na podpis dodatků. Lidovky.cz zjistily, že ČD dostanou za poloprázdné rychlíky 392 milionů korun, píše server Lidovky.cz.

Společnost Arriva, která má na starosti čtyři dálková spojení, například mezi Prahou a Tanvaldem, pak dostane od státu pomoc v podobě 14 milionů korun.

Komerčních linek, které dopravci provozují čistě na vlastní riziko, což je typicky trasa spojující metropoli a Ostravu, se pomoc týkat nebude. „U komerční dopravy se jednalo o rozhodnutí jednotlivých dopravců, zda budou přepravu vykonávat, či nikoli. Navíc stejně jako jiné podnikatelské subjekty mohou využít existující podpůrné programy,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Na mysli měl například program Antivirus, který umožňuje dotovat mzdy ve firmách s omezeným nebo nulovým provozem.

Dopravcům se výklad ministerstva dopravy nelíbí. „Trasa Praha–Ostrava, kde dopravci bez dotací zajišťují pro stát dopravní obslužnost, by si podporu zasloužila především. Podobně jako to udělalo Rakousko na trase Vídeň–Salzburg, kde stát komerční dopravě poskytl pomoc v podobě dočasného závazku a pomohl k rychlejšímu restartu spojů,“ posteskl si serveru Lidovky.cz Aleš Ondrůj, marketingový ředitel RegioJetu.

Na stejné trase působí také konkurenční Leo Express, který je na příjmech z komerčních spojení přímo závislý. „Železniční doprava potřebuje přímou pomoc a tou je prominutí poplatku za použití železniční dopravní cesty,“ nabízí jednu z možností úlevy mluvčí firmy Emil Sedlařík. Leo Express tuto výzvu v pátek adresoval přímo ministru dopravy Karlu Havlíčkovi.

Soukromí dopravci v současnosti vyhodnocují, které vlaky ze své nabídky kvůli mizerné poptávce nebudou vypravovat. „Určitě chceme zachovat spojení na všech trasách, kde jezdíme – a to i do zahraničí, tedy na Slovensko a do Rakouska. Vyhodnocujeme ale možné omezení počtu spojů, a to především v okrajových částech dne,“ uvedl Aleš Ondrůj z RegioJetu.

Revize spojů čeká v příštím týdnu pravděpodobně také společnost Arriva. Mimochodem, ta je dceřinou společnosti německé Deutsche Bahn AG. Tato revize spojů by se ale neměla tolik týkat vlaků, ale zejména jejích expresních autobusových spojení, která rovněž nejsou zdaleka tak vytížená, jak je běžné.

  • Zdroj: Lidovky.cz