• Zveřejněno: 29.08.2021
  • Autor: Miroslav Svoboda

Státní železniční dopravce chystá významnou akvizici. Zvažuje nákup některého z pandemickou krizí zasažených autobusových dopravců, který operuje v Česku. Překážkou nemá být ani odhadovaná ztráta do jedné miliardy korun za letošní rok v osobní dopravě. V rozhovoru pro deník E15 to uvedl generální ředitel ČD Ivan Bednárik. Celá skupina ČD má dosáhnout vyrovnaného hospodaření po loňské více než čtyřmiliardové ztrátě.

České dráhy mají zájem o společnost s minimálně padesáti až sto autobusy. Kvůli četným výlukám na tratích musejí nyní náhradní autobusovou dopravu objednávat u dopravců. Ročně takto utratí téměř miliardu korun. „Provozováním autobusů po vlastní ose by dráhy významně ušetřily,“ míní Bednárik.

Případnou akvizicí by dráhy navázaly na nákup zbývajícího 29procentního podílu v telekomunikační firmě ČD-Telematika od skupiny PPF z letošního června, kdy se ČD staly jediným majitelem ČD-Telematiky. Podle dřívější zprávy serveru Seznam Zprávy by tato útrata mohla činit 850 milionů korun.

„Platíme neskutečné náklady za náhradní autobusovou dopravu. Rozhlížíme se proto po trhu autobusových dopravců. Při problémech, které dnes mají, se může brzy naskytnout příležitost, která by měla logiku,“ uvedl Bednárik.

Během výluk na tratích musejí dráhy zabezpečit náhradní autobusovou dopravu. Dnes tak činí z cizích zdrojů. „Ne vždy se nám podaří v otevřené a transparentní soutěži dosáhnout toho, že by se jí zúčastnilo víc účastníků, a my bychom tím dosáhli normální ceny. Zaplatit ale musíme, ročně takto vydáme téměř miliardu,“ dodal Bednárik.

O které konkrétní společnosti se ČD zajímají, Bednárik neupřesnil. „V našem rozhodování bude důležitým faktorem i geografická poloha. Nemá smysl posílat autobus z Ostravy do Ústí nad Labem,“ naznačil Bednárik.

Do příchodu koronavirové pandemie skupina ČD vydělávala, naposledy v roce 2019 vykázala zisk 1,3 miliardy korun. Loni ale skupina prodělala 4,1 miliardy, z toho připadly téměř čtyři miliardy na osobní dopravu.

Letos má hospodaření vypadat jinak. „Pokud do konce roku nepřijde další lockdown a pokud dosáhneme osmdesáti procent cestujících ve vlacích ve srovnání s rokem 2019, tak bude ztráta samostatných ČD pod jednou miliardou. Celá skupina ČD by ale měla dosáhnout vyrovnaného hospodářského výsledku,“ uvedl pro E15 Bednárik.

Tržní hodnota autobusových dopravců se může výrazně lišit, odvíjí se především od stáří a způsobu financování vozidel, připomíná hlavní analytik J&T Banky Milan Vaníček, jenž se specializuje na stanovování hodnoty společností a vyhodnocování investičních příležitostí.

„Vedle stavu vozidel záleží i na tom, zda je dopravce vlastní, nebo provozuje na leasing. Má-li všechny vozy na leasing, může je v případě problémů vrátit, což také ovlivňuje cenu firmy,“ podotýká Vaníček. „Samozřejmě záleží i na finanční kondici podniku, zda má zajištěné řidiče a rentabilní trasy, to může být dnes problém,“ dodal.

  • Zdroj: e15.cz