• Zveřejněno: 24.11.2019
  • Autor: Miroslav Svoboda

Na cestu velké proměny se letos vydal státní podnik Česká pošta. Do roku 2021 se chce zbavit současného ztrátového hospodaření a vsadit třeba na automatizaci či služby v nové podobě. Přechod firmy do konkurenčního prostředí 21. století pak má být podle představ jejího současného vedení dokončen do roku 2025. Zatím stejně jako v minulosti prodává nepotřebný majetek a nově zkouší například dvourychlostní doručování dopisů, jak uvedla to ve svém sobotním zpravodajství Česká televize.

Podle zpravodajství České televize jsou, podle generálního ředitel České pošty Romana Knapa, na roky 2019 a 2020 plánovány ztráty s tím, že pozitivní efekty restrukturalizace se vždy projeví až s nějakým zpožděním. Nejde to okamžitě, říká Roman Knap.

Podle Richarda Knapa cestou k zisku by mohlo být i dvourychlostní doručování dopisů. V září je firma testovala v šesti okrscích. Zákazníci by si mohli koupit na dopis levnější známku, pokud by jim nevadilo, že nebude doručen hned druhý pracovní den. To si však vyžádalo i změnu v práci poštovních doručovatelek. Velikost jejich okrsků se změnila, do některých z nich doručovaly jen každý druhý den. Samozřejmě, že to vyžadovalo změnit i organizaci práce poštovních doručovatelek, kterým se rozšířil záběr, který museli v rámci jejich okrsku navštívit. Protože toto „nové území“ z dřívějška neznaly, musely používat při roznášce i mapu.

Tento nový způsob práce má totiž za úkoly pomoci i tomu, že v České poště existuje dlouhodobě nedostatek poštovních doručovatelek či doručovatelů. Podle ředitele logistiky České pošty Petra Cinkla dvourychlostní režim znamená, že tímto způsobem bude Česká pošta schopna eliminovat neobsazená místa, a tím, že rozloží zásilky do jiných časů. Druhým důvodem je přirozeně i lepší ekonomika provozu.

Změna by se týkala pouze listovních zásilek, nikoliv třeba peněz, včetně důchodů. Schválit ji musí regulátor. Pošta by ji pak začala zavádět od února 2020.