• Zveřejněno: 22.05.2021
  • Autor: Miroslav Svoboda

Plasty, kovy, čipy, to je trojice výrobních materiálů, která zoufale chybí českému průmyslu. Továrny na ně místo týdnů musí čekat klidně i měsíce. Podle zpravodajství Českého rozhlasu to pociťují podniky v automobilovém průmyslu, ať již výrobci součástek, tak i výrobci vozidel. Situace zřejmě povede i ke zdražování.

Kromě toho, že se dodávky zpožďují, což narušuje celý dodavatelský řetězec, tak firmy musí v některých případech dokonce hledat nové dodavatele. Například výrobce pístních kroužků Piston Rings Komarov musel kvůli změně dovozce surového železa upravit celý výrobní proces. „V případě použití alternativních surovin je potřeba upravovat výrobní proces. Musí probíhat otestování a validace, což stojí čas a peníze. Můžeme říci, že za prvních pět měsíců tato opatření se pohybovala v řádu jednotek sto tisíců korun,“ popsal situaci pro Radiožurnál generální ředitel společnosti Petr Mašek.

Nedostatek součástek dopadl také na společnost Continental, které chybí čipy „Postavili jsme jak globální, tak lokální krizové týmy. A skrze tyto týmy jsme v denním kontaktu jak s našimi dodavateli, tak s našimi zákazníky. Společně pracujeme na tom, aby negativní dopady na naši výrobu a na naše dodávky zákazníkům byly co nejmenší. Nicméně nejsme nuceni jakékoli zakázky rušit,“ uvedl generální ředitel Tomáš Vondrák.

Právě kvůli nedostatku čipů musela Toyota v březnu zastavit výrobu ve svém kolínském závodě.

Nicméně průmysl za březen meziročně narostl skoro o 15 procent, o necelou čtvrtinu se dokonce zvýšil objem nových zakázek, poptávka zesiluje hlavně ze zahraničí. Tahle čísla ale ovlivňuje to, že loni na jaře část továren nevyráběla.

Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla snižuje nedostatek materiálů produkci zhruba o pět až deset procent. „Ekonomika na tom není zdaleka tak špatně, jak se očekávalo. Zájem je, ale dnes jsme brždění dodávkami. Vozidla by mohla mít větší odbyt, než dnes kvůli omezením mají,“ dodal Petzl. Podle něho podniky kvůli aktuálním problémům odkládají investice do digitalizace a změn spojených s přechodem na výrobu nízkoemisních vozidel.

Tomáš Vondrák z Continentalu očekává, že v automobilovém průmyslu by se situace mohla stabilizovat na začátku příštího roku. „Nebude záležet pouze na tom, jakým způsobem a stylem se bude vyvíjet poptávka po osobních automobilech, ale i jak poroste poptávka v oblasti spotřební elektroniky. Například v produktových oblastech, jako jsou smartphony, počítače či hrací konzole,“ popsal Vondrák.

Radiožurnál k tomu dodal, že nyní přitom hlavně v zahraniční není situace kvůli nedostatku čipů příznivá. Výrobci jako Ford, Volkswagen nebo Jaguar Land Rover museli uzavírat továrny a také propouštět zaměstnance. Podle odhadů zahraničních analytiků bude nedostatek čipů letos automobilky stát asi 110 miliard dolarů.

  • Zdroj: Český rozhlas