• Zveřejněno: 03.12.2019
  • Autor: Miroslav Svoboda

Zaměstnance automobilek po celém světě čekají velké změny. Často pobírají výrazně nadprůměrné mzdy a odměny. Světové automobilky se však v následujících letech chystají masivně propouštět a zdůvodňují to často právě úsporou mzdových nákladů. Uvedl to v pondělí ve svém zpravodajství server Novinky.cz, který přebírá k vydání zpravodajství deníku Právo.

Známý automobilový analytik Antonín Šípek to redakci deníku Právo komentoval tak, že řada evropských automobilek, ale i někteří výrobci dílů, již oznámili předpokládané propouštění zaměstnanců, které zatím zdůvodňují především úsporou mzdových nákladů.

Minulý týden oznámila zrušení 9500 pracovních míst do roku 2025 německá automobilka Audi, 10 tisíc lidí do tří let odejde z firmy Daimler, která vyrábí vozy Mercedes. Ta přitom již v průběhu listopadu oznámila, že zruší 1100 manažerských pozic. Do roku 2022 má přijít o práci i 6500 zaměstnanců BMW.

Propuštění se zdaleka netýká jen Evropy. Až 12.500 lidí propustí japonský Nissan, americký General Motors již dříve uvedl, že sníží počet zaměstnanců o 15 tisíc, Ford o sedm tisíc.

Vlna propouštění se z automobilek logicky přelije i k dodavatelům. Například německý dodavatel automobilových součástek Continental už oznámil, že v rámci restrukturalizace výroby do roku 2028 zruší asi 5040 pracovních míst.

Další dodavatel Bosch v pondělí oznámil konec dalších 600 pracovních míst, celkový počet propuštěných se však v součtu s již oznámenými opatřeními vyšplhá až na 3500.

Podle Antonína Šípka evropský automobilový průmysl, tedy i ten v České republice, bude v nejbližších letech procházet složitým obdobím. Dochází totiž k souběhu řady negativních faktorů, které zřejmě budou mít dopad na produkci osobních automobilů a jejich dílů a tím i na zaměstnanost v tomto důležitém sektoru hospodářství.

Kromě snižování nákladů k propouštění přispěje rovněž nástup sdílených aut a elektromobility, který podle Šípka ještě urychlí nutnost snižovat emise kvůli závazkům vyplývajícím z přijaté evropské legislativy. Podle něho budou tyto procesy nedílně spojeny s vyšším stupněm robotizace a s očekávaným vývojem na trhu vozidel. Zároveň dodal, že očekávané změny ve struktuře výroby a také ve způsobu užívání vozidel, tedy přechod ke sdílení automobilů a k autonomnímu řízení, povedou zřejmě k poklesu prodejů. Ke snižování počtu zaměstnanců podle něj nedojde skokově, ale postupně v období pěti až deseti let.

Na druhé straně, jak dále uvedl Antonín Šípek, mohou vzniknout i nová pracovní místa v sektoru energetiky a stavebnictví při budování infrastruktury, například nabíjecích míst a stanic. Přičemž podotkl, že počet takto vzniklých nových pracovních příležitostí bude ale asi mnohem nižší než počet osob případně propuštěných z automobilek a jejich dodavatelů.

Ovšem, jak se bude automobilový trh a s ním i zaměstnanost v sektoru v Evropě vyvíjet, bude mimo jiné záležet i na dotační politice jednotlivých zemí EU, doplnil Antonín Šípek. Současně však dodal, že v případě razantní dotační podpory elektromobilů budou změny v zaměstnanosti rychlejší. Bez dotací by došlo k přirozenému evolučnímu vývoji vycházejícímu z požadavků a potřeb uživatelů, tedy bez účelové deformace trhu vozidel. Pak by ale asi nebyly splněny stanovené limity emisí v daných termínech.

Mladoboleslavská Škodovka propouštět nebude

Podle Antonína Šípka to přirozeně platí i pro Českou republiku, a to jak pro výrobce vozidel, tak pro dodavatele dílů a příslušenství.

Na tuto situaci, reagovala mluvčí Škody Auto Mladá Boleslav Mladoboleslavská Kamila Bidle prohlášením, že mladoboleslavská automobilka v současnosti o snižování stavu zaměstnanců neuvažuje. Podle ní společnost Škoda Auto neplánuje ani omezení výroby, ani propouštění. Automobilka naopak hledá nové kolegy jak do dělnických pozic, tak i dalších, zejména v oblasti technického vývoje a IT, a potřebuje nové výrobní kapacity, aby pokryla vysokou poptávku po svých modelech.

  • Zdroj: Novinky.cz