• Zveřejněno: 28.01.2017

Na základě požadavku Zákoníku práce č. 262/06 Sb., § 108 (v platném znění), je povinen každý zaměstnavatel jednou v roce provést prověrku bezpečnosti práce a ochrany zdraví po dohodě s příslušným odborovým orgánem, zjištěné nedostatky odstraňovat a opatření investičního charakteru plánovat a zahrnovat do kolektivních smluv. O provedené prověrce musí vést dokumentaci, včetně odpovědných osob a termínů odstranění zjištěných závad a nedostatků.

Kontrola dokumentace BOZP

  • Záznamy o pracovních úrazech

            - řádné vyplnění dle nař. vl. č. 170/2014 Sb.

            - rozeslání na příslušné instituce

            - předání jednoho vyplněného tiskopisu postiženému zaměstnanci

            - plnění navržených opatření

            - projednání výše a způsobu odškodnění s postiženým

            - projednání v orgánu odborového svazu a ve vedení, představenstvu

            - stanovení konkrétních nápravných opatření

            - proškolení pracovníka po nástupu do práce po skončení práceneschopnosti

            - vyřízení odškodnění s příslušnou pojišťovnou

            - doložení písemné zprávy o prošetření každého pracovního úrazu

            - vedení dokumentace o drobných poraněních a knihy pracovních úrazů.

  • Zpracovaný předpis pro poskytování předepsaných osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a hygienických prostředků, ochranných mastí a ochranných nápojů, viz ZP č. 262/06 Sb., nař. vl. č. 495/2001. Sb. a nař. vl. č. 361/2007 Sb.

           - projednání s příslušným odborovým orgánem

            - příloha kolektivní smlouvy a jednou v roce aktualizováno

            - způsob vydávání a evidence

            - zajištění oprav a čistění

            - zajištění skladování a vysušení

            - kontrola jejich používání.

  • Zpracovaný předpis pro zakázané těhotným práce ženám a mladistvým - ZP č 262/06 Sb., vyhl.MZ. č.180/2015 Sb., v platném znění.

            - projednaný s příslušným odborovým orgánem a jednou v roce aktualizován

            - přílohou kolektivní smlouvy

            - způsob zajištění kontroly dodržování zákazů.

  • Zdravotní způsobilost zaměstnanců - ZP č. 262/06 Sb. , Zákon č. 373/2011 Sb. a vyhl. MZ č. 79/2013 Sb.

            - uzavření písemné smlouvy s lékařem pracovnělékařské preventivní péče

            - zajištění lékařské preventivní péče pro zaměstnance

- vstupní zdravotní prohlídky všech zaměstnanců

            - preventivní lékařské prohlídky a noční práce

            - prohlídky zaměstnanců na pracovištích epidemiologicky závažných

            - mimořádné prohlídky - profesní prohlídky

            - zdravotní průkazy

            - práce v noci a další odborná zdravotní způsobilost.

  • Školení zaměstnanců - ZP č. 262/06 Sb.

            - vstupní školení všech zaměstnanců

            - školení vedoucích pracovníků a ověřování jejich znalostí

            - školení pracovníků na pracovištích dle profesí

            - školení na rizikových pracovištích a pod. (chemikálie a jiné škodliviny)

            - osnovy pro školení všech pracovních kategorií

            - vedení prokazatelné dokumentace

            - návody k obsluze všech strojů a zařízení

            - zvláštní odborná způsobilost - strojnické průkazy.

  • Evidence nemocí z povolání

            - odškodnění

            - přeřazení na odpovídající práci.

  • Evidence rizikových pracovišť a pracovníků v riziku
  • Dokumentace o kvalifikačních průkazech a jejich platnosti u vybraných profesí ( svářeči, jeřábníci, vozíčkáři, topiči, samochodné sklízecí stroje, elektrikáři, práce s jedy, stavební stroje...)
  • Dokumentace o provádění revizí u vyhrazených technických zařízení a kotelen
  • Zda je u zaměstnavatele odborně řízena oblast BOZP - odborný pracovník - BT, nebo dodavatelsky a zda obsahuje v náplni práce výše uvedenou oblast evidence BOZP
  • Zkoušky a revize speciálních OOPP      
  • Provozní řády

            - dopravně provozní řád

            - provozní řád skladů

            - analýza pracovních rizik a zařazení prací do kategorií

            - vnitřní předpis pro poskytování OOPP, mycích, čisticích, hygienických a dezinfekčních prostředků a                 ochranných nápojů

            - manipulační řád pro práce se zvedacími prostředky a manipulací s břemeny

            - provozní řád zásobníků sypkých hmot

            - provozní řád výdejního stojanu PHM

            - provozní řád motorových vozíků

            - pracovní řád.

Vše musí být přílohou kolektivní smlouvy, jinak nemá platnost.

Fyzická kontrola pracovišť

  • Zaměřit se především na pořádek na všech pracovištích a ve všech prostorách, jelikož pořádek na pracovišti je půl prevence proti úrazům.
  • Podmíněná a nepodmíněná ochrana života a zdraví zaměstnanců při práci se stroji a strojním zařízení.
  • Zaměřit se na kryty všeho druhu - náhony, jímky, kanály, podlahové jímky a podobně
  • Schody a schodiště, ochozové lávky, žebříky normální, dvojité, svislé - jejich zabezpečení, zábradlí, barevné odlišení
  • Vjezdy a výjezdy - dílny, garáže, sklady, objekty ŽV a pod. - zajištění vrat, bezpečnostní žlutočerné šráfování.
  • Zajištění objektů v době pracovního klidu.
  • Posklizňové linky - vedení dokumentace, zabezpečení proti vniknutí neoprávněných osob, zajištění práce u zásobníků na sypké hmoty – nař. vl. č. 378/01 Sb.
  • Seníky - uzamčení vstupů k jeřábovým drahám, vypnutí jističů dosušovačů v době klidu, zajištění ventilátorů kryty.
  • Silážní a senážní žlaby - zábradlí, kryty jímek.
  • Stavby a rekonstrukce objektů - oplocení, zajištění elektrických spotřebičů, lešení.
  • Živočišná výroba - osvětlení, větrání, zajištění vrat, přístup ke všem vypínačům, kryty oběžných shrnovačů, zábradlí, pořádek a čistota.
  • Dílny a garáže - osvětlení, větrání, čistota a pořádek, přístup ke všem vypínačům, připojení jednotlivých strojů na el. síť, akumulátorovny, strojovny, sklady – regály.
  • Ve všech objektech zkontrolovat telefonní spojení, vybavení pracovišť lékárničkou, sešit drobných poranění.
  • Při výše uvedené kontrole si zároveň všímat úrovně pracovního prostředí a hygienické úrovně pracovišť dle uvedeného vzoru.

Pracovní a životní prostředí, hygiena práce

Zaměřit se především na nař. vl. č. 361/07 Sb.,  v platném znění:

            - celkový pořádek na všech pracovištích a prostorách

            - pořádek a čistota v blízkém okolí

            - skladování nebezpečných odpadů

            - úroveň sociálních a hygienických zařízení, dostatek teplé vody

            - skladování senáže, siláže, hnoje, močůvky a jiných odpadů

            - čistění oken a osvětlení, ometání pavučin, ometání prachu...

            - bílení objektů

            - osvětlení, vytápění, větrání pracovišť

            - místnosti pro odpočinek a stravování

            - možnost vysušení a skladování přidělených OOPP

            - zajištění stravování pro zaměstnance

            - dostupnost pitné vody na pracovištích.

 

Vymezení prostorů zaměstnavatele na každém výrobním závodě – farmě.

Určení zodpovědných osob za jednotlivé objekty.

Nájemní smlouvy - zda je v nájemních smlouvách konkrétně vymezena odpovědnost za BOZP a s tím spojené další povinnosti z oblasti požární ochrany, PŽP, hygieny apod.

Následuje zápis o provedení prověrka s přesným sepsáním všech závad a s následným určením odpovědných osob za odstranění jednotlivých závad, včetně stanovení termínů.

K provedení prověrky BOZP musí zaměstnavatel přizvat zástupce zaměstnanců a výsledek prověrky je povinen předložit k posouzení zástupcům zaměstnanců - odborové organizaci.

Zaměstnavatel musí prokázat kontrolním orgánům, že provádí kontrolu, jak jsou jednotlivé závady odstraňovány.

Při provádění této prověrky BOZP je zapotřebí se zaměřit na kontrolu stavu původně zjištěných rizik a rovněž tento stav zhodnotit v provedeném zápise z prověrky.

 

Bohumír Velčovský,

svazový inspektor  BOZP pro severní Moravu a Slezsko,

č. osv.  311/93