• Zveřejněno: 07.01.2019
  • Autor: Miroslav Svoboda

Ještě před deseti lety se strojvedoucí v České republice báli o práci, teď se o ně firmy perou a situaci zřejmě ještě vyostří změny, které se chystají na letošní rok s tím, jak ČD přijdou o část zakázek. Soukromí dopravci přeberou Českým drahám asi pět procent dotovaných výkonů, a národní dopravce tak bude potřebovat asi sto nových posádek. Uvedla to ve svém zpravodajství Česká televize.

„V tuto chvíli chybí Českým drahám zhruba 150 strojvedoucích,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Před několika lety zažil kariérní přestup i David Kubeš. „Vždycky jsem chtěl jezdit dálky a to by mi asi v Praze nebylo okamžitě umožněno,“ popsal jeden z motivů, proč od národního dopravce přešel k soukromé konkurenci. 

České dráhy, stejně jako většinu strojvedoucích, vychovaly i jeho nového kolegu: Michala Kopťára, který nyní od Českých drah přestoupil k RegioJetu, protože chce mít víc osobního volna. „Chybí obrovské množství strojvedoucích, je to opravdu na hraně, kdy společnost ještě funguje,“ říká. Práci za chybějící kolegy totiž musí zastat ti ostatní, což se řeší přesčasy nebo horšími směnami.

„Když člověk nastoupí třeba ve čtyři hodiny ráno, končí třeba za 12 hodin, ale skutečný čas, který se mu počítá do výkonu práce, je třeba jenom osm hodin,“ uvedl k tomu prezident Federace strojvůdců ČR Jaroslav Vondrovic.

Navíc, zdá se, že část zakázek ČD přejde na soukromé dopravce, a ti budou shánět personál. To zřejmě dál zahýbe i s platy; zatímco u drah je základní plat okolo 35 tisíc hrubého, u soukromých firem se platí od této částky až k padesáti tisícům, plus příplatky za přesčasy. Víc než polovině strojvůdců je navíc přes padesát let, a tak tlak na mzdy zřejmě nepoleví.