Evropská komise dne 18.1.2018 navrhla nová pravidla, která členským státům poskytnou více flexibility při stanovování sazeb DPH. Opatření by měla také vytvořit lepší daňové prostředí pro malé a střední podniky.
- Větší flexibilita při stanovování sazeb DPHStáty si budou moct samy stanovit sníženou DPH (včetně nulové) a samy vybrat produkty, na které je budou uplatňovat
- Čtyři sazby: nulová, jedna v rozmezí 0-5 % a dvě samostatné v rozmezí 5-15 %
- Bude platit minimální sazba 15 % jen na vybrané produkty, např. hazard, alkohol, tabákové výrobky, cestovní kanceláře, pojišťovny či hodinky a šperky
- Podmínka je, že celkově musí činit vážený průměr sazeb v každém státě EU alespoň 12 %
- Podniky do ročního obratu 100 000 EUR ročně osvobozeny od DPH
- Sníží se tak podvody, které v EU dosahují až 50 miliard EUR ročně
- Sníží se také náklady na DPH pro menší a střední firmy podnikající v zahraničí – ty jsou o 11 % vyšší než u firem aktivních pouze na domácím trhu
Těmito návrhy Komise dovršila přepracování pravidel uplatňovaných na DPH. Očekává se, že zavedením jednotného prostoru pro DPH se v Evropské unii výrazně sníží podvody v této oblasti, které dosahují až 50 miliard eur. Opatření zároveň podpoří podnikání a zabezpečí zdroje veřejných příjmů.
Dosavadní společná pravidla pro DPH, která přijaly všechny členské státy v roce 1992, jsou již zastaralá a mají spíše omezující účinek. Dovolují členským státům uplatňovat snížené sazby DPH pouze na několik odvětví a produktů. Země EU přitom čelí tlaku, aby s určitým zbožím při danění zacházely příznivěji než s jiným. Komise nyní plní svůj závazek a poskytuje členským státům při stanovování daňových sazeb více autonomie. Pro všechny země nyní budou platit stejná pravidla, pokud jde o odchylky od pravidel.
Komise novými pravidly rovněž řeší problém menších firem, které neúměrné náklady na dodržování předpisů o DPH svazují. Podniky, které se zapojují do přeshraničního obchodu – a zejména ty malé – mají o 11 % vyšší náklady spojené s dodržováním daňových předpisů ve srovnání s těmi, které obchodují pouze na domácím trhu. To představuje skutečnou překážku růstu ekonomiky, jelikož právě malé a střední podniky představují 98 % společností v EU. Navrhujeme proto, aby bylo více podnikům dovoleno uplatňovat zjednodušená pravidla pro DPH. V současné době tak smějí činit pouze ty nejmenší. Celkové náklady na dodržování předpisů v oblasti DPH se tak ročně sníží o 18 %.
Valdis Dombrovskis, místopředseda pro euro a sociální dialog, k tématu uvedl: „Před třemi měsíci Komise předložila největší reformu pravidel EU v oblasti DPH za poslední čtvrt století a odstartovala tak přechod na režim DPH, který je definitivní. Dnes předkládá pravidla, která zjednoduší uplatňování sazeb DPH pro malé a střední podniky, což usnadní život milionům malých evropských firem, ale i spotřebitelům.“
Pierre Moscovici, komisař pro hospodářské a finanční záležitosti, daně a cla, k tomu podotýká: „Členské státy čelí stále většímu tlaku ze strany průmyslu a zájmových skupin, aby sazby DPH upravovaly ve prospěch jedněch nebo druhých. Avšak kvůli nedostatečné flexibilitě stávajících pravidel diskuse na toto téma sklouzává především k tomu, který výrobek nebo služba si zaslouží sníženou sazbu atp. Zaznít by mělo především to, že v našich rozpočtech chybějí kvůli podvodům s DPH obrovské částky. Díky dnešním návrhům dostanou orgány členských států při určování sazeb DPH maximální flexibilitu a my se budeme moci na problematiku podvodů plně soustředit.“
Větší pružnost
Členské státy mohou v současnosti využívat sníženou sazbu 5 % na dvě odlišné kategorie produktů. Řada členských států také uplatňuje zvláštní odchylky umožňující další snížené sazby.
Kromě základní sazby DPH ve výši 15 % členské státy nyní budou moci zavést:
- Dvě samostatné sazby v rozmezí 5–15 %
- Jednu sazbu v rozmezí 0–5 %
- Sazbu 0 % pro zboží od DPH osvobozené
- Aktuální, komplexní seznam zboží a služeb, na něž lze uplatnit snížené sazby, bude zrušen a nahrazen novým (obsahuje například o zbraně, alkoholické nápoje, hazardní hry a tabákové výrobky). Na jeho položky se bude uplatňovat paušální sazba ve výši 15 % nebo vyšší, a to vždy.
- V zájmu ochrany veřejných příjmů musí členské státy zajistit, aby vážený průměr sazeb DPH činil alespoň 12 %.
Nový režim rovněž umožňuje, aby veškeré zboží, které je v současné době zdaněno podle jiných než paušální sazeb, tak bylo daněno i nadále.
Snížení nákladů spojených s DPH pro malé a střední podniky
Podle stávajících pravidel mohou členské státy osvobodit od DPH malé podniky, pokud jejich roční obrat nepřekročí určitý limit. Ten se v jednotlivých zemích liší. Tyto výjimky se však smějí uplatňovat pouze na vnitrostátní podniky a pokud se podnikání takového malého podniku rozroste, nárok na zjednodušená opatření ztrácí ve chvíli, kdy prahovou hodnotu překročí. To znamená, že podmínky pro malé podniky obchodující v rámci Evropské unie nejsou nastaveny spravedlivě. Stávající prahové hodnoty by byly podle nových návrhů zůstaly zachovány a zároveň by se zavedla:
- Prahová hodnota 2 miliony eur obratu. Malé a střední podniky s obratem nižším by mohly využívat zjednodušených pravidel (např. zjednodušenou registraci, fakturaci a evidenční povinnosti) bez ohledu na to, zda jsou či nejsou od DPH osvobozeny.
- Možnost, aby členské státy osvobodily malé podniky osvobozené od DHP od povinností týkajících se daňové identifikace, fakturace, účetnictví a daňových přiznání.
- Prahová hodnota 100 000 eur obratu pro společnosti působící ve více než jednom členském státě, které by mohly být od DPH osvobozeny.
- Tyto legislativní návrhy budou nyní předloženy Evropskému parlamentu a Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru ke konzultaci a Radě k přijetí.
Souvislosti
Navrhovaná opatření navazují na tzv. základní zásady pro dokončení jednotného prostoru DPH v EU, které byly navrženy v říjnu 2017, a na Akční plán v oblasti DPH– Směrem k jednotné oblasti DPH v EU, jenž byl představen v dubnu 2016.
Společný systém DPH má pro evropský jednotný trh obrovský význam. Je důležitým zdrojem rostoucích příjmů v EU a podle jeho pravidel se v roce 2015 vybral téměř 1 bilion eur, tedy 7 % unijního HDP. Na DPH je založen i jeden z vlastních zdrojů rozpočtu EU. Stávající systém pochází z roku 1993 a byl koncipován jako přechodný.