• Zveřejněno: 09.07.2018
  • Autor: Jan Hála

Vlaky ve Francii jsou v těchto dnech na mnoha místech opět ochromeny stávkou železničářů. Tou odborové ústředny CGT a SUD-Rail protestují proti kontroverzní železniční reformě, která značně omezuje pracovní a sociálni jistoty zaměstnanců dráhy.

Stávky omezí provoz čtyř z pěti spojů TGV a TER a další vlaky. Normálně mají jezdit vlaky mezi Francií a Španělskem, provoz vlaků mezí Francií a Itálií má být omezen o třetinu. Přestože je tato stávka o něco mírnější, než stávky předchozí, znepříjemní cestování Francouzů na prázdninové dovolené.

Současná vlna stávek na francouzské dráze je nejvytrvalejší a v souhrnu nejdelší, jakou SNCF zažila za posledních dvacet let. Další dvě odborové centrály, CFDT a UNSA, které se zúčastníly celkem 36 stávek, konaných vždy většinou na dva dny od 3. dubna do 28. června, se již dříve rozhodly nepodílet se napříště na podobných akcích, neboť nechtějí narušovat průběh prázdnin.

Zastánci přijatého železničního zákona i osobně prezident Emmanuel Macron hájí novelu zákona nezbytností odstranit zastaralou organizační strukturu a přežité sociální záruky železničářů.
CGT připravuje další stávky na červenec i srpen, přičemž podle vyjádření vedení CGT „…je to odpovědnost vlády, jež si počíná neústupně. Pro nás boj dosud zdaleka neskončil,“ řekl Philippe Martinez, šéf CGT.

Také v Rakousku pokračují protesty železničářů proti kontroverznímu zákonu o dvanáctihodinové pracovní době. Ten v parlamentu prosadily vládnoucí pravicové strany (Rakouská lidová - ÖVP, Svobodná strana - FPÖ a Neos) přes odpor opozice. Při projednávání v Národní radě (parlamentu) ve čtvrtek 5. července se vládní frakce a opozice častovaly nevybíravými výpady jako „lež“, „třídní boj na nejnižší úrovni“, „chuligánský sektor“ i slovními výhružkami. Namísto původně navrženého termínu od ledna 2019 vstoupí zákon v platnost již v září letošního roku.

Nová úprava, jež ruší dosavadní ustanovení, podle něhož dvanáctihodinové směny směly být zavedeny pouze po schválení podnikovou radou, je nahrazena individuální svobodnou volbou každého zaměstnance. Nový zákon tak umožní i čtyřdenní pracovní týden, zdůraznily vládní strany. Zaměstnanci se budou moci sami dobrovolně rozhodnout, zda akceptují jedenáctou a dvanáctou hodinu směny.
Christian Kern, od roku 2010 šéf ÖBB, v letech 2016 -2017 spolkový kancléř, současný předseda sociálně demokratické SPÖ, zaútočil na FPÖ, že se dopustila „zrady“ na pracujících. Podle jeho slov si průmysl a Hospodářská komora objednaly u ÖVP nový zákon a FPÖ se jejich přání podvolila. Další řečníci z řad SPÖ zdůraznili, že v pracovním životě žádná „dobrovolnost“ neexistuje a že dvanáctihodinový pracovní den je také neslučitelný s rodinným životem.

 

 

 

 

  • Zdroj: Odborové sdružení železničářů