• Zveřejněno: 25.09.2018
  • Autor: Miroslav Svoboda

Společné jednání Rady hospodářské a sociální dohody (RHSD) ČR se zástupci, neboli tripartity, se zástupci krajských hospodářských a sociálních rad bylo jedním z hlavních bodů programu jednání RHSD ČR, které se uskutečnilo v pondělí 24. září v Lichtenštejnském paláci, budově Úřadu vlády ČR.

Jedním z účastníků tohoto jednání tripartity byl i předseda Asociace samostatných odborů (ASO) Bohumír Dufek, kterého jsme se zeptali na jeho názor, k jakým závěrům toto pondělní jednání členů vlády ČR, představitelů zaměstnavatelských a podnikatelských svazů a zástupců odborů dospělo při projednávání důležitých otázek, které se do značné míry dotýkají zajištění dostatku peněz pro jejich uskutečnění v příštím roce i v následujícím období.

Nedostatek pracovních sil v českém zdravotnictví

Pokud jde o společné jednání tripartity se zástupci krajských hospodářských a sociálních rad, tak Bohumír Dufek uvedl, že první bod tohoto bloku jednání se týkal nedostatku pracovní síly na českém trhu práce ve zdravotnictví. Jak dále předseda ASO konstatoval, že účastníci tohoto jednání se v podstatě na ničem nedohodli. Akorát zopakovali svá stanoviska, která zastávají po celou dobu svého vzájemného jednání. Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch tam de facto přítomným účastníkům sdělil, že si nemocnice musejí v podstatě pomoci samy. On kladl důraz na úspory v provozu, a že je daný problém nedostatku zdravotnických pracovníků je nutné řešit systematicky. Zároveň k požadavku zdravotnických odborů na zvýšení platů zdravotnického personálu, která trvá již tři roky, uvedl, že nemůže akceptovat jejich požadavek na plošné zvýšení o 10 %, ale možné je zvýšit zdravotním sestrám a dalším pracovníkům ve směnném provozu, a to o sedm % v tarifech. Což, podle zdravotnických odborů, správné není, kdy to sebou nese i nadále velký problém, který se bude dále prohlubovat.

Potřeba urychleného zavádění duálního vzdělávání do praxe

Druhou otázkou, které se věnovala celostátní tripartita s krajskými, bylo duální vzdělávání a jeho rychlé zavádění do praxe s tím, že se též hovořilo o problematice studia maturitních a nematuritních oborů, a to zejména v souvislosti o přijímání opatření k prohlubování spolupráce škol a zaměstnavatelů. Bohumír Dufek k tomu řekl, že se všichni přítomní účastníci tripartity shodli na tom, že problém spočívá v tom, že se téměř všechny děti po základní škole hlásí na střední školy, a to i ti, kteří pro získání středoškolského vzdělání nemají ani takovou erudici. Důsledkem tohoto trendu je, že potom v učňovském školství chybějí děti, ze kterých by byli po absolvování učilišť skvělí řemeslníci, kteří by byli žádáni jednotlivými podniky a firmami jako jejich zaměstnanci, jako jsou například zedníci, tesaři či jiné obdobné profese. Z diskuse účastníků tripartity vyplynulo, že stát by to měl řešit tím, že by ustanovily jednotné příjímací pohovory a zkoušky, které by platily pro celou republiku. Takto stanovená, jednotná kritéria, by přispěla k selekci těch žáků, kteří by se hlásili na střední školy, tak aby je vystudovali ti, kteří pro to mají vlohy. Ti, kteří by neprošli sítem, tak by v rámci učňovského školství získali kvalifikaci být dobrým zedníkem, pokrývačem, tesařem apod. Prostě celá společnost, to je i rodiče, by si měli uvědomit, že ne všichni mohou mít maturitu. Problém spočívá i v tom, že se řada těchto žáků přihlásí na střední školu, potom ji nedodělají a obvykle skončí na pracovním úřadě.

Výstavba silniční a dálniční sítě

Třetím okruhem otázek, o nichž se na jednání se zástupci krajských tripartit jednalo, byla výstavba silničního okruhu kolem Prahy, dále Pražského okruhu a výstavba dálnic. K tomu Bohumír Dufek uvedl, že jak ministerstvo dopravy, tak i pražský magistrát se snaží najít řešení, aby konečně byl silniční okruh kolem Prahy dostavěn. Jde tedy především o dostavění úseku mezi dálnicí D1 a Běchovicemi s tím, že se pracuje i na dalších úsecích, aby někdy kolem roku 2026 byl okruh dostavěn. „My, jako odbory, takoví optimisti, vzhledem ke složitosti stavební legislativy, nejsme,“ dodal Bohumír Dufek. Ale ministr dopravy Dan Ťok slibuje, že po vytvoření nového stavebního zákona, což je v gesci ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové, by ministerstvo dopravy zrychlilo výstavbu dálniční a silniční sítě.

Situace v železniční dopravě vyžaduje aktivní přístup od všech

Po skončení jednání účastníků celostátní tripartity se zástupci krajských tripartit se probírala další témata, která je zapotřebí projednat a stanovit podmínky pro jejich řešení. Tím prvním bodem byla aktuální situace v železniční dopravě, zejména v návaznosti na liberalizaci trhu osobní železniční dopravy v rámci EU, což se také dotýká České republiky, zejména i schopnosti Českých drah konkurovat zahraničním železničním společnostem. Ale zároveň se tato problematika promítá i do otázky potřeby modernizace železničních tratí jejich přebudování na vysokorychlostní železnice, které pozvedly úroveň železniční dopravy u nás na evropskou úroveň.

Bohumír Dufek k tomu poznamenal, že se účastníci tripartity shodli na tom, že Česká republika by se měla zabývat vysokorychlostními tratěmi, a to pro spojení z Vídně do Brna a poté až do Varšavy, dále z Prahy do Mnichova a z Prahy do Drážďan. Odbory jsou toho názoru, že by se tyto projekty neměly odkládat, aby to nedopadlo, jako to dopadlo s výstavbou dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovice a dále do rakouského Lince.

Dalším bodem byla i otázka výstavby dalších jaderných bloků

Ministerstvo průmyslu a obchodu zpracovalo a předložilo materiál, který pojednává o pokračování výstavby dvou jaderných bloků v JE Temelín a JE Dukovany, neboť Státní energetická koncepce a Národní akční plán jaderné energetiky předpokládají, že elektřina vyrobená z jádra bude v příštích dekádách hrát významnější roli při zajišťování energetické bezpečnosti ČR. Materiál poukazuje na nutnost aktualizace časového harmonogramu zajištění výstavby těchto jaderných bloků. Předseda ASO Bohumír Dufek zdůraznil, že Asociace samostatných odborů, včetně Českého odborového svazu energetiků, se jednoznačně postavily za to, že by se měly postavit oba dva bloky – v Temelíně i Dukovanech, s tím, že je zapotřebí práce na tomto projektu urychlit, tedy vyřešit všechny otázky, které se týkají posouzení celé připravované stavby z hlediska jejího vlivu na životního prostředí – EIA a dalších otázek, které je zapotřebí vyřešit v souvislosti s jejich výstavbou. „V této souvislosti bych chtěl jenom poznamenat, že dnes hovořit o tom, co bude v roce 2030, myslím poznámky na téma, zda budou nebo nebudou tyto bloky potřeba, jak dnes od různých osob slyšíme, je bezpředmětné. Nelze totiž úplně přesně předpovědět, jak se bude v následujících letech vyvíjet česká ekonomika, a jaká bude potřeba elektřiny pro výrobu podniků a pro domácnosti. V této chvíli je to jenom otázkou úvah a předpokladů, přičemž skutečnost může být jiná, než někteří zastánci výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů dnes předpokládají,“ konstatoval Bohumír Dufek.