Odbory protest plánují jako celorepublikovou akci, a to v čase od 00:00 do 24:00.
Zda se ke stávce připojí řidiči ve všech krajích, bude podle předsedy OSD Luboše Pomajbíka záležet na zaměstnancích. „My je vyzýváme, aby se aktivně zúčastnili stávky, na druhou stranu do stávky nemůžeme nikoho nutit. Samozřejmě že budeme bedlivě sledovat, aby někdo stávku někomu nezakazoval, nebo někomu nevyhrožoval, pokud se stávky bude chtít zúčastnit," uvedl ve středu šéf dopravních odborů.
Celorepublikovou stávku řidičů podpořil mimo jiné též sjezd základních odborových organizací. Zástupci této profese ale nejsou v postoji k protestům všichni zcela jednotní. V minulosti například stávku odmítly odbory v Pardubickém kraji, podobně se vyjadřovali zástupci zaměstnanců působících v jihlavské společnosti Icom Transport.
Oč jde?
Odboráři kritizují přístup některých krajů k vládnímu nařízení o navýšení nejnižší mzdy pro řidiče autobusů. Vláda totiž stanovila minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí.
Podle odborů však dostali řidiči v některých krajích přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny. Některé kraje pak souhlasily s navýšením mezd jen do měsíční výše 16.400 korun hrubého, což odpovídá hodinové mzdě podle vládního nařízení při 37,5 hodiny odpracovaných týdně.
Protesty jsou dlouhodobé, leč bez efektu
Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by soutěže na zajištění veřejné dopravy měly zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů. Nejhorší situace panuje podle odborů v Jihomoravském kraji a v Ústeckém kraji.
Na navýšení platů šoférů (z 71, 60 Kč/hod. na 98 Kč/hod.) se se zástupci odborů domluvilo v září loňského roku ministerstvo práce a sociálních věcí. Původně odbory požadovaly navýšení mezd za hodinu jízdy na 130 korun na hodinu. Přesto dochází i nadále k tlakům na snižování mezd řidičů, které vyplývá z toho, že kraje často vybírají dopravce ve veřejných řízeních zaměřených na nízkou cenu.
Sobotka sliboval poměrně razantní navýšení. Ale…
„Minimální garantovaný příjem řidiče autobusu při 60 hodinách čekání a rozvržené pracovní době v rozsahu 168 hodin se tak zvýší přibližně o 7800 měsíčně,“ sliboval na podzim premiér Bohuslav Sobotka. Uvedl též, že o náklady na zvýšení platů řidičů autobusů by se měly podělit kraje a vláda, a to hlavně příští rok – tedy v roce 2017.
Podle vyjádření šéfa Asociace krajů Michala Haška (ČSSD) by tak částka nutná na zvýšení platů měla přesáhnout víc než miliardu korun. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) prohlásil, že zvýšení platů řidičů podporuje, ale pouze z peněz krajů.
Pingpong mezi jednotlivými stranami sváru tak pokračuje dál, zatímco řidiči na peníze, které očekávali, čekají většinou marně. I proto se rozhodli k radikálnímu řešení své situace.