• Zveřejněno: 25.03.2020
Uvalená karanténa ovlivňuje i české řidiče. Jak v době omezeného pohybu osob řešit propadlý řidičský průkaz nebo STK, když úřady fungují v omezeném provozu?

pandemii koronaviru jsme i na Auto.cz psali už několikrát. Ať už z důvodu rušení různých motoristických závodů nebo třeba zastavování automobilové produkce, a to jak v Evropě, tak jinde ve světěŠíření onemocnění COVID-19 ale kvůli vyhlášenému stavu nouze a karantény ovlivňuje i nás řidiče. Jak řešit některé praktické záležitosti v době omezeného pohybu osob?

Policejní prezident Jan Švejdar dal už dříve najevo, že policisté nebudou řidičům zbytečně ztěžovat život. Už v půlce března oznámil, že česká policie omezí tzv. bagatelní činnost, minimalizuje kontakt příslušníků s veřejností, a tak třeba minimalizuje silniční kontroly jen na nezbytnou nutnost. „Priorita je teď jinde a na silniční kontroly bude času dost,“ napsal Švejdar tenkrát na Twitteru.

Preventivní silniční kontroly by tudíž měly být v těchto dnech zrušeny, i tak však mohou řidiči do kontaktu s policií přijít. Jak takovou situaci řešit? Vztahuje se na ni povinnost nosit roušky na veřejnosti? „Pokud proběhne silniční kontrola, je vhodné aby kontrolovaný řidič nebo řidička měli na sobě ochranné prvky,“ říká k tomu vrchní komisařka Hana Rubášová.

Při silniční kontrole mohou mít aktuálně problém i někteří řidiči s propadlým řidičským průkazem. V letošním roce končí platnost řidičáku více než 850.000 řidičům. Jak ale takovou situaci řešit v době, kdy dopravní inspektoráty napříč republikou v rámci prevence omezily své úřední hodiny? Zažádat si o vystavení nového řidičáku tak může být pro leckoho problém.

„Jízda s řidičským průkazem po konci platnosti – pokud je předmětné zapříčiněno v souvislosti s opatřeními vyhlášenými v rámci nouzového stavu postrádá takové jednání zavinění a nedochází tak k naplnění všech znaků přestupku. Jedná se o případy, kdy platnost řidičského průkazu skončila během nouzového stavu,“ vysvětluje Rubášová z tiskového odboru policejního prezidia.

Podobná situace může nastat i v případě propadlé technické kontroly. Stanice technické kontroly sice podle nařízení vlády mají otevřeno, řada z nich ale z preventivních důvodů přesto zavřela, a tak vyřešit propadlou technickou může být též problém.

„Policisté samozřejmě vnímají situaci, která vyvstala a snaží se věc řešit v těch nejmírnějších sankcích, či formě domluvy,“ tvrdí Rubášová. Doporučuje však STK si zřídit v co nejbližším možném termínu a předejít tak možným problémům, které mohou nastat například při nenadálé události v dopravě či při vzniku dopravní nehody. Nutností je tak přece jen vyhledání nějaké otevřené stanice, kde technickou kontrolu v těchto dnech provedou.

Silniční kontrola pak pravidelně čeká tzv. pendlery, tedy lidi dojíždějící za prací do zahraničí. Aktuálně se na ně vztahují přísnější pravidla, když musejí mít vyplněný formulář (tzv. knížka přeshraničního pracovníka) od zaměstnavatelů doplněný navíc každodenním razítkem. Policie dává razítka na hranicích každému ráno při výjezdu a po příjezdu zpět. Pendleři navíc smějí pracovat maximálně 100 kilometrů od hranic. Vzor přeshraničního pracovníka v pdf lze stáhnout na stránkách ministerstva vnitra, a to v německém nebo anglickém jazyce.

Od čtvrtka jim navíc cesty přes hranice budou zakázány zcela, do práce sice budou moci odjet, ale musejí tam zůstat nejméně 21 dnů. Navíc po návratu zpět do vlasti skončí na čtrnáct dnů v karanténě. 

Benefitem pro řidiče nouzového stavu je alespoň to, že se v těchto dnech uvolnila pravidla placeného parkování. V zónách placeného parkování mohou nyní stát všechny automobily zdarma. Platí to i pro takzvané modré zóny, které jsou určeny obvykle jen pro místní obyvatele a podnikatele. Třeba po Praze nadále jezdí kontrolní vozidla hlídající parkování v modrých zónách – jejich data jsou ale v těchto dnech využívána pouze ke statistickým účelům.

https://www.auto.cz/ridici-a-karantena-jak-v-techto-dnech-resit-propadly-ridicak-nebo-stk-133820

  • Zdroj: Auto.cz