• Zveřejněno: 17.04.2020
Portugalský vlajkový letecký dopravce TAP požádal o státní pomoc a doufá, že se odpověď dozví „velmi brzy“. Aerolinka TAP 31. března oznámila, že dočasně propouští 90 % svých zaměstnanců a těm zbývajícím zkracuje pracovní dobu o 20 %. Premiér António Costa v úterý řekl, že vláda chce navzdory pandemii zachovat časový plán stavby nového lisabonského letiště a nevyloučil ani zestátnění společnosti TAP

Miguel Frasquilho, předseda TAP, ve čtvrtek uvedl, že letecká společnost „již podala žádost o státní podporu“ a doufá, že odpověď bude známa „velmi brzy“.

Miguel Frasquilho hovořil s parlamentním výborem pro hospodářství, inovace, veřejné práce a bydlení v rámci žádosti levého bloku o situaci TAP a plánech do budoucna, vzhledem k dopadu pandemie Covid-19.

„TAP již adresoval žádost o podporu portugalskému státu,“ uvedl předseda společnosti a zdůraznil, že portugalská letecká společnost „má výhodu, že má stát jako akcionář.

Rovněž uvedl, že podpora provozovatelů leteckých společností se odehrává „ve všech evropských zemích“, stejně jako ve Spojených státech, „kde byl sjednán balíček pomoci společnostem“ zahrnující majetkové účasti v několika leteckých společnostech.

Předseda zdůraznil, že „posílení postavení akcionářů státu“ nelze v současném kontextu vyloučit, protože „nelze vyloučit žádný scénář“ s ohledem na pandemii coronavirus.

„Očekáváme, že brzy uvidíme odpověď,“ dodal.

"Jsem si jist, že najdeme nejlepší řešení pro TAP, které zajistí budoucnost společnosti," zdůraznil manažer.

Dále „jsme si vědomi, že tato pomoc“ se objeví „s přidruženými podmínkami“, protože „ti, kdo pomáhají, mohou stanovit podmínky“, zdůraznil.

TAP vlastní 50% stát, přes Parpública, 45% soukromé konsorcium Atlantic Gateway a 5% dělníci.

Miguel Frasquilho uvedl, že soukromá podpora společnosti je vzhledem k dopadu pandemie Covid-19 jednou z možností, která musí být na stole.

Na stole řekl, že existuje podpora od portugalského státu, může to být také podpora od státního akcionáře a že jeden nemůže vyloučit podporu od soukromých akcionářů, protože TAP má dva referenční akcionáře: státního akcionáře a akcionáře Atlantické brány, řekl Miguel Frasquilho v reakci na Socialistickou stranu (PS).

"A v tomto bodě se musíme akcionářů zeptat, zda mohou pomoci společnostem. Nemluvím jen o TAP, koncepčně by se to mělo stát v kterémkoli odvětví činnosti, v jakékoli společnosti," řekl.

Proto je to možnost, která musí být na stole, vědět, zda existuje kapacita a ochota být schopen podporovat, být schopen pomoci, v tomto případě TAP, řekl.

Dodal však, že v takových situacích je možné vnímat důležitost, kterou má suverénní stát, a dokonce i tu, která musí stát jako akcionáře společnosti.

To proto, že rozsah katastrofy je takový, že velmi pochybuji o tom, že soukromí akcionáři nebo alespoň mnoho soukromých akcionářů budou schopni pomoci v rámci dimenze, o které mluvíme, příslušných společností, řekl.

"Státní podpora bude pro záchranu společnosti, nejde o záchranu žádného akcionáře," dodal.

TAP dne 31. března oznámila, že 90% jeho pracovníků propustí a zkrátí běžnou pracovní dobu o 20% pro zbývající pracovníky, aby se vypořádali s dopadem pandemie covid-19, což téměř celý provoz letecká společnost nemožná.

Předseda vlády v úterý 14.4.2020 uvedl, že vláda má v úmyslu zachovat harmonogram výstavby nového letiště v Montiju, a to i s ohledem na ekonomické důsledky Covid-19, a nevydal z znárodnění TAP.

Tyto pozice zaujal António Costa v rozhovoru s Rádiem Observadorem, během kterého nechal otevřené otázky, jako je zvýšení platů ve veřejné správě v roce 2021 (v řádu 1,1%), nebo pokračování vlády jeho ministra financí, Mária Centeno, když v červnu guvernér Portugalské banky, Carlos Costa, ukončí svůj mandát.

Pokud jde o budoucnost TAP, stejně jako v pondělní noci přiznal Mário Centeno v rozhovoru s TVI, António Costa také obhajoval, že „neexistuje žádný důvod k vyloučení jakéhokoli nástroje veřejné akce, který se může ukázat jako nezbytný“.

Pokud jde o TAP, kde je stát již akcionářem, všichni víme, že odvětví civilního letectví „trpělo touto krizovou situací ničivým způsobem“.

"Víme, že již existovala vůle některých akcionářů odcizit své pozice, a TAP je pro tuto zemi absolutně strategická společnost," uvedl.

Na otázku, zda vláda hodlá zachovat výstavbu nového letiště v Montiju, ve fázi předvídatelného omezení letecké dopravy po celém světě, předseda vlády tvrdil, že předpokládaný pokles neohrozí „scénáře rozvoje základní infrastruktury“, jako je to ve střednědobém horizontu.

„Nové letiště bude vždy nutné. Jak jsme viděli, v minulosti růst výrazně předčil předpovědi. Doufám, že časový plán bude zachován, protože to není čas na investování, ale na investice. ve skutečnosti existují smluvní závazky v tomto smyslu a je třeba vytvořit institucionální podmínky, aby tato investice byla možná “.

"Z kontaktů, které jsem měl s ANA, navzdory obrovským denním ztrátám, které má, je [záměr] zachovat investiční plán," dodal.

Na otázku, zda vláda garantuje zvýšení platů ve veřejné správě o 1,1% v roce 2021, Costa tvrdila, že před příštím státním rozpočtem bude dodatečný rozpočet na rok 2020 stále platit, „začlenění brutálního zvýšení výdajů do Národní zdravotní služby a nákladů sociálních opatření na podporu příjmu a zaměstnanosti “.

"Pokud se mě zeptáte, jestli nemusí existovat podmínky [pro zvýšení platů ve veřejné správě], odpovím, že nemusí existovat podmínky, protože mohou existovat podmínky," řekl a poté zdůraznil, že soubor ekonomických a finančních možností v této fázi je stále otevřený.

  • Zdroj: Euractiv.cz