• Zveřejněno: 24.11.2020
  • Autor: Miroslav Svoboda

S nástupem druhé vlny a restrikcí se v české ekonomice začal opět šířit pesimismus. V úterý 24. listopadu zveřejněné výsledky průzkumu Českého statistického úřadu ukazují, že v posledním měsíci poklesla důvěra ve všech sledovaných odvětvích a negativní náladě propadli i spotřebitelé. Ti vůbec za poslední dva měsíce vykazují vysokou známku pesimismu, která pramení především z obav z nezaměstnanosti a s ní spojené hrozby zhoršení jejich finanční situace. Spotřebitelé jsou negativně naladěni skoro tak jako na jaře, kdy začínala první vlna pandemie. Uvedl to dnes na serveru PATRIA.cz, který poskytuje investiční a ekonomické zpravodajství, analytik ČSOB Petr Dufek.

Podle Petra Dufka za poslední měsíc se snížila důvěra i v podnikatelském sektoru, zvláště pak ve službách, obchodu a v průmyslu, avšak celkově firmy nepropadají až takové skepsi jako na jaře. A to dokonce ani ve službách, které jsou současnou vlnou pandemie a restrikcemi s ní spojené postiženy nejvíce.

„Pokud se v rychlosti podíváme na poptávku, se kterou podniky počítají pro další měsíce, tak v případě průmyslu, stavebnictví i služeb jsou aktuální vyhlídky negativní,“ sdělil Petr Dufek. Naproti tomu v obchodě jsou, podle něho, mírně pozitivní. Svoji roli sehrává i očekávání, že po otevření spotřebitelé během krátké doby začnou realizovat odloženou poptávku. Jak však už ukázala letní zkušenost, nákupní boom však nemusí mít dlouhého trvání.

Pokud jde o zaměstnanost, tlak na snižování počtu zaměstnanců zatím, alespoň podle výsledků průzkumu, nepolevuje. Mírní se jen v průmyslu, nicméně zesiluje všude jinde.

Zhoršení nálady v české ekonomice není v dané fázi překvapivé. Jde sice jen o měkká data, nicméně i ta naznačují, že útlum v tomto čtvrtletí nebude zdaleka tak dramatický jako na jaře. Navíc to vypadá, že i „uzávěra“ ekonomiky nebude tak dlouhá, a proto se situace může začít normalizovat už v prosinci. Velkou neznámou však zůstává, jak moc budou firmy v závěru roku tlačit na propouštění, které se následně promítne do nálady spotřebitelů a jejich finanční situace.

  • Zdroj: PATRIA.cz