Návrhy EHSV na rekonstrukci a oživení po krizi způsobené pandemií COVID-19
„EU se musí řídit tím, že je považována za společenství se společným osudem.“
- EHSV jednoznačně vítá a plně podporuje návrhy Evropské komise: plán Next Generation EU a celkový rozpočet EU na období 2021–2027. Fungování budoucího nástroje Next Generation EU musí být kompatibilní s novým víceletým finančním rámcem, kde musí být dostatečně zohledněny i další priority EU, jež nejsou nutně spojeny s pandemií.
- EHSV je přesvědčen, že dopady koronavirové krize lze úspěšně překonat pouze tehdy, pokud bude oživení probíhat spolu s restrukturalizací naší společnosti, a proto se musíme zaměřit na obnovu i na oživení. Nestačí pouze obnovit to, co existovalo v minulosti, ale musíme uskutečnit restrukturalizaci a dosáhnout zlepšení.
- Podle EHSV budou muset restrukturalizace a zlepšení vycházet ze zásad, jimiž se řídí veškerá naše činnost: ochrana lidských a sociálních práv, demokratických hodnot a právního státu, plné rozvinutí potenciálu jednotného trhu, posílení ekonomické odolnosti EU, splnění cílů udržitelného rozvoje, vytvoření oběhového hospodářství a dosažení klimatické neutrality v EU nejpozději do roku 2050 a plné provedení evropského pilíře sociálních práv. Musíme rovněž zajistit řádnou správu věcí veřejných a demokratickou odpovědnost.
- Aby bylo možné zreformovat hospodářství a společnost, je nutné zapojit všechny občany prostřednictvím organizací sociálních partnerů a organizované občanské společnosti. To platí především pro proces evropského semestru, který bude mít stále důležitější úlohu při sledování a hodnocení intervencí zaváděných v rámci nástroje Next Generation EU. Členské státy a EU proto musí zajistit, aby v tomto komplexním procesu nebyl nikdo opomenut.
- Evropská unie je založena na společných evropských hodnotách, které nelze za žádných okolností zpochybňovat[1]. Jsou to úcta k lidské důstojnosti, dodržování lidských práv, svoboda, demokracie, rovnost a právní stát. Na tyto hodnoty nelze zapomínat ani v situaci, kdy EU a její členské státy čelí mimořádné situaci a z ní plynoucím hospodářským a sociálním problémům. Přestože reakce na současnou krizi musí být rychlá a opravňuje k určitým výjimečným a časově omezeným opatřením, není možné, aby tato opatření narušovala zásady právního státu a ohrožovala demokracii, dělbu moci a základní práva evropských občanů. EHSV požaduje, aby veškerá politická opatření v tomto směru byla zcela v souladu se společnými hodnotami stanovenými v článku 2 SEU.
- Co se týče tohoto nového procesu oživení a rekonstrukce, EHSV doufá, že nadcházející konference o budoucnosti Evropy by mohla být příležitostí k posílení a prohloubení institucionální struktury EU a ke skutečné obnově projektu EU, tak aby dokázal čelit výzvám příštích desetiletí.
- K hlavním oblastem procesu oživení a rekonstrukce patří:
- podpoření reformy evropské správy ekonomických záležitostí přepracováním Paktu o stabilitě a růstu, aby bylo možné zajistit zároveň stabilitu i růst,
- plné rozvinutí potenciálu jednotného trhu s cílem zachovat jeho integritu, funkčnost a účinnost v zájmu obnovení jeho konkurenceschopnosti,
- pokračování provádění nezbytných strukturálních změn a souvisejících investičních aktivit, zejména pokud jde o digitální, inteligentní a sociální inovace a ekologickou transformaci,
- trvalé zlepšování konkurenceschopnosti EU,
- vytvoření podmínek pro posílení úlohy pracovníků, kteří jsou jedním z hlavních faktorů podporujících oživení evropského hospodářského systému,
- vytvoření podmínek pro posílení soběstačnosti a odolnosti EU při řešení globálních dopadů,
- vytvoření podmínek pro zachování kontroly nad strategickými aktivy a odvětvími EU,
- podstatné zlepšení dodavatelských řetězců EU v případě nebezpečí a mimořádných událostí.
- Investice uskutečňované v rámci krátkodobých hospodářských pobídek by měly být vůči strukturálnímu přechodu evropského hospodářství k nulovému znečištění, obnovení biologické rozmanitosti a klimatické neutrality do roku 2050 buď neutrální, nebo by měly tento přechod urychlit.
- Udržitelné investice do komunit, veřejných prostor, zdravotní péče, vzdělávání, sociálních služeb, bydlení a infrastruktury s nulovými emisemi uhlíku a do ochrany a obnovy biologické rozmanitosti a decentralizace výroby energie budou mít zásadní význam pro vytvoření ekonomiky „blahobytu“. Jednou z těchto oblastí, které by měla být dána priorita, je energetická renovace budov.
- EHSV se domnívá, že je třeba obnovit konkurenceschopnost výrobního systému v EU posílením malých a středních podniků, velkých podniků a sociálních podniků. Tyto podniky by tudíž měly podporovat pokrok směrem k ekologické a digitální transformaci a nabízet důstojná pracovní místa.
- Prioritou je zachování zaměstnanosti a příjmů pro všechny pracovníky. Současné politiky musíme utvářet s ohledem na dlouhodobou perspektivu (odborné vzdělávání, celoživotní učení atd.). Z tohoto důvodu bychom měli rovněž zajistit ochranu zranitelných skupin (pracovníků s nejistým zaměstnáním, dětí žijících v chudobě, osob se zdravotním postižením, občanů v marginalizovaných oblastech atd.).
- V souladu s nástrojem na podporu oživení Next Generation EU bude nutné postupně navýšit vlastní zdroje EU, a to zavedením příslušných a vhodných zdrojů příjmů, z nichž bude možné zvolit: například systému EU pro obchodování s emisemi, společného konsolidovaného základu daně z příjmů právnických osob, digitální daně, daně z finančních transakcí, poplatku z emisí CO2 nebo ražebného. Než se tak stane, měla by EU zintenzivnit své úsilí – měla by zamezit daňovým podvodům a agresivnímu daňovému plánování, aktivovat koordinační mechanismus, který bude schopen neutralizovat toto agresivní daňové plánování a zamezit daňovým únikům, a zavést účinnou strategii, která umožní zakročit proti praní peněz.
- Je nutné plně využít nově vznikajících, udržitelnějších obchodních modelů (oběhové hospodářství, ekonomika sdílení, sociální ekonomika atd.). Tyto modely jsou rovněž znakem společenského modelu EU a vytvářejí dvojí hodnotu – hospodářskou a sociální – a slouží také k provádění Zelené dohody pro Evropu a cílů udržitelného rozvoje. Díky nim je možné podpořit oživení ekonomiky a současně se zabývat společenskými otázkami. V tomto ohledu bude hrát zásadní roli akční plán EU pro oběhové hospodářství, jakož i přislíbený akční plán EU pro sociální ekonomiku (který má být zveřejněn na jaře 2021).
- Plán oživení bude muset podporovat: udržitelnější potravinové systémy, co se týče výroby i spotřeby, a to v souladu se záměry Komise týkajícími se strategie pro udržitelné potraviny „od zemědělce ke spotřebiteli“; potravinovou soběstačnost EU v duchu solidarity mezi různými druhy evropského zemědělství a začlenění ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů; ambiciózní návrh plynoucí z nové strategie EU v oblasti biologické rozmanitosti.
- Jedním z hlavních ponaučení plynoucích z koronavirové krize je především to, že je nutné posílit systémy zdravotní péče v téměř všech evropských zemích vytvořením „zdravotní unie EU“.
- EU se musí znovu zhostit své geopoliticky strategické úlohy při podpoře globálních mírových procesů, aby tak vznikly nové příležitosti pro rozvoj hospodářství v sousedství EU, tj. v zemích západního Balkánu, zemích evropsko-středomořského partnerství a Východního partnerství a v dalších oblastech, které jsou sužovány konflikty.
- Opatření mohou být jakkoli dobrá a komplexní, avšak budou účinná a dostane se jim podpory pouze tehdy, pokud budou fungovat v praxi a dostanou se k osobám, jimž jsou určeny. Je tedy naprosto nezbytné usilovat o to, aby bylo zajištěno jejich účinné provádění, a to jak ze strany orgánů EU, tak ze strany členských států.