Chtěli byte si najít nové zaměstnání nebo vyměnit to staré za jiné, čtete proto pozorně inzeráty? Zdá se vám, že některé nabídky jste četli už několikrát a že se tudíž asi opakují? Může být. Zajímalo by vás navíc, proč některé firmy mají problém zveřejnit v inzerátu nabízenou mzdu? Čtěte dál a dozvíte se to.
Práce s otazníkem kolem platu
Inzerát vám prozradil, kde budete pracovat, co budete dělat, ale jednu velmi podstatnou informaci zamlčel: nabízený plat. To je bohužel celkem běžná situace. A taky nepříjemná hlavně pro uchazeče.
Vypravit se na pracovní pohovor, když uchazeč neví, v jaké platové realitě se firma pohybuje, je samozřejmě těžší, než když se už z nabídky dozví konkrétní částku nebo alespoň rozmezí v kterém se příjem může pohybovat.
Nešvar ale drží dosud pevně v návycích personalistů, či různých HR manažerů. Příkladem z praxe je, že například na pracovním portálu Jobs.cz nyní visí kolem 20 000 pracovních nabídek. Ačkoliv mzdu v inzerátu odtajňuje stále více společností, pořád to ještě není standardem u všech – ani ne u poloviny.
Proč firmy mzdu tutlají?
Třeba proto, že není zvykem to uvádět. V určitých typech firem ani nejbližší kolegové nevědí, kdo kolik bere. Mzdy se drží takzvaně pod pokličkou.
Dalším důvodem (a v současnosti celkem pravděpodobným a častým) může být i to, že nabízená mzda novému zaměstnanci je vyšší, než dostávají zaměstnanci na té samé pozici současní. Firma se obává případných rozhořčených reakcí, a tak plat do inzerátu raději nenapíše.
Ovšem příčina může být také v tom, že personalistu nebo manažera prostě baví vyjednávání. Díky tomu, že mzdu v inzerátu zatají, si pak na pohovoru nechá prostor nabídnout uchazeči nižší plat.
Každopádně neuvedením platu dává firma novému uchazeči podle serveru Jobs.cz najevo, že na pozici jsou důležitější zkušenosti a znalosti a o mzdě se dá ještě diskutovat.
Co si myslet, když vás odmítnou, ale inzerát se pak objeví znova
„Děkujeme, ale místo je už obsazené.“ Případně: „Dali jsme přednost jinému uchazeči“. Ano, taková zpráva vám může od personalisty dorazit a je to pro vás jasný signál, že se máte poohlédnout jinde.
O to víc vás pak může zarazit, když za pár dnů nebo týdnů ten samý inzerát vidíte znovu.
Může jít třeba o tyto důvody, proč se nabídka opakuje:
- Sice měli vybraného člověka, ale ten na poslední chvíli odřekl a nenastoupil.
- Nováček se neosvědčil a propustili ho ještě ve zkušební době.
- Nováčkovi se ve firmě nelíbilo, například si nesedl se šéfem, a tak odešel ještě ve zkušební době.
- Firma potřebuje na danou pozici sehnat více lidí. Proto inzerát vystavuje znovu.
- Administrativní chyba: personalista neaktuální inzerát zapomněl smazat.
Nemá smysl se hlavně obviňovat či trpět pocity méněcennosti!
Jsou inzeráty pravdivé?
„Nabízíme práci na dobu neurčitou,“ čtete v inzerátu. Na pohovoru vás pak samozřejmě rozladí, pokud z personalisty nebo agentury vypadne, že můžete počítat jen se smlouvou na dobu určitou.
Všechny firmy, které vystavují nabídky na Jobs.cz, se zavazují, že uvádějí pravdivé informace. Upřímně řečeno: český rybníček je poměrně malý. Jakmile by se mezi lidmi rozkřiklo, že informace uvedené v inzerátu nesedí, firmě to citelně pošramotí pověst. Seriózní zaměstnavatelé se tomu tedy pochopitelně snaží vyhnout.
Bohužel však není v našich silách lidí na Jobs.cz ručně kontrolovat a ověřovat všechny vystavené inzeráty, podobné to bude zřejmě i na jiných serverech, které práci nabízejí. Vždy je proto dobré – v případě připomínek, či zjištění závažných nedopatření (či dokonce podvodného jednání) správce serveru kontaktovat. Pomůže to nejen vám při dalším hledání, ale i dalším lidem.