• Zveřejněno: 26.10.2016

Národní konvent o Evropské unii uspořádal ve čtvrtek 6. října 2016 expertní diskuzi na téma sociální aspekty v dopravní politice EU. Setkání se zúčastnili zástupci státní správy, obou komor Parlamentu ČR, hospodářských a sociálních partnerů, reprezentanti evropských institucí a neziskového sektoru.

Závěry Národního konventu o EU:

  • Sociální aspekty v dopravě by jako v odvětví specifickém vysokou mobilitou pracovníků neměly být upravovány horizontálně legislativním rámcem platným pro vysílání pracovníků, nýbrž by měly být upraveny prostřednictvím sektorové legislativy.
  • Zásadní bude předložení sektorové legislativy v podobě tzv. silničního balíčku ze strany Evropské komise, který bude muset být vyvážený a plně respektovat socioekonomickou situaci v jednotlivých členských státech. Rozdělení dle režimu či typu silniční dopravy v budoucí úpravě není nutné.
  • Národní opatření přijímaná některými členskými státy v oblasti silniční dopravy, která jsou
    často založena na extenzivním výkladu vymáhací směrnice ke směrnici o vysílání pracovníků, s sebou nesou neúměrné mzdové náklady a vysokou administrativní zátěž. Opatření jsou diskriminační vůči dopravcům z méně vyspělých členských států, zamezují jim využívání komparativní výhody, čímž omezují fungování vnitřního trhu, snižují konkurenceschopnost odvětví dopravy a ohrožují konkurenceschopnost EU jako celku. Proti takovým opatřením by měla ČR aktivně vystupovat a činit tak v dohodě s ostatními státy, včetně spolupráce s oběma komorami parlamentu a s Evropským parlamentem.
  • Vláda by měla prosazovat takové řešení, které poskytne pracovníkům v dopravě adekvátní mzdové podmínky a sociální ochranu, ale současně bude zcela v souladu s evropským právem, podpoří přeshraniční poskytování služeb a neohrozí působení dopravních firem z některých členských zemí na vnitřním trhu.
  • Problematika přijímání národních protekcionistických úprav v odvětví dopravy je akutní, naopak přijímaní sektorové legislativy a přezkum slučitelnosti národních úprav s právem EU ze strany Evropské komise je během na dlouhou trať. Vláda ČR by proto měla prosazovat, aby do oznámení výsledků přezkumu slučitelnosti národních úprav s právem EU ty členské státy, vůči nimž byl ze strany EK přezkum zahájen, pozastavily vymáhání relevantních zákonů či jejich prováděcích vyhlášek, včetně kontrolní činnosti a uvalování sankcí. Do přijetí sektorové legislativy by na odvětví dopravy neměla být aplikovaná ani pravidla směrnice o vyslání pracovníků.
  • Téma by mělo být zdůrazňováno při vhodných příležitostech na vysoké politické úrovni.

 

  • Zdroj: vláda ČR