• Zveřejněno: 19.08.2016
  • Autor: -red-

Rozhovor s Bc. Jaroslavem Pejšou, předsedou Odborového sdružení železničářů, o aktuálních problémech na železnici.

Ani letos, stejně jako v minulých letech, nelze nazvat léto na české železnici „okurkovou sezonou“. Který problém nyní považujete za nejzávažnější?

Bezpochyby nápad ministerstva dopravy s tzv. „státní půjčovnou kolejových vozidel“, která dopravcům v osobní železniční dopravě chce půjčovat vozidla pořízená s 85 % dotací z EU.

Vypadá to lákavě, ale pokud dopravce nebude zároveň majitelem, tak nebude zaručena řádná údržba a projekt se nemusí udržet po celou dobu požadované životnosti a nakonec budeme získané finanční prostředky do EU vracet. Pokud si vozidla pořizuje dopravce, tak si banky prověřují jeho solventnost. Teď by tato úloha připadla ministerstvu dopravy a obávám se, že v této oblasti nedosahuje kvality bank. Dále jediným kritériem při výběrovém řízení na dopravce by se staly osobní náklady. Důsledek vidíme dnes v autobusové dopravě, kde je stávková pohoto- vost, vláda a kraje si s tím nevědí rady a celá situace může vyústit ve stávku veřejné autobusové dopravy. OSŽ chce problémům předcházet, proto varuje před realizací tzv. „státní půjčovny kolejových vozidel“. Předseda vlády ČR Mgr. Bohuslav Sobotka se stanoviskem OSŽ souhlasí, což vyjádřil při osobní schůzce, kterou jsem s ním měl 18. 7. 2016 a bylo to i zveřejněno na naší webové stránce. Poslední stávka na železnici byla v červnu 2011, ale to neznamená, že by to měla být poslední železniční stávka v historii ČR. Pokud jednání nebudou mít výsledek, tak nic jiného než stávka nezbude. Realizací tzv. „půjčovny“ by se z ČD stala pouze personální agentura. Ovšem České dráhy, a. s., jsou 100% vlastněné státem a jeho představitelé se snad nezbláznili, aby zničili státní majetek, za který jsou zodpovědni.

Dne 1. srpna letošního roku zveřejnilo ministerstvo dopravy své rozhodnutí, že od prosince objedná dálkovou dopravu na trati Plzeň – Most u soukromého dopravce GW Train Regio. OSŽ reagovalo prohlášením na své webové stránce. Můžete stanovisko OSŽ rozvést šířeji?

Ano. Někteří novináři napsali, že OSŽ nesouhlasí s přímým zadáním dopravy na této lince. Ale my nejsme proti přímým zadáním. Vždyť i ČD dostaly přímým zadáním linku Brno – Břeclav – Olomouc. My se však ptáme, proč právě této firmě a proč hned od GVD 2016/2017, když nejsou vyřešeny spousty problémů. Proč právě GW Train Regio, když jejich nabídka nebyla nejlevnější. Argument, že levnější nabídka byla podána až po uzavření soutěže, neobstojí, protože ÚOHS soutěž zrušil, takže u přímého zadání termín soutěže nehraje roli. A zůstávají další problémy. Např., kde bude GW Train Regio své soupravy opravovat, kde je bude plnit naftou a kde je bude uklízet, aby neporušil hygienické předpisy a neohrozil životní prostředí? Nic takového sděleno nebylo. Nebo mu mají tyto služby poskytovat České dráhy? A za jakou cenu? Soukromý dopravce bude jistě požadovat co nejnižší ceny, asi něco mezi zadarmo a velmi levně, jinak bude vyhrožovat žalobou pro zneužívání dominantního postavení. A co si počnou cestující, kteří budou přestupovat z vlaku ČD na GW Train Regio nebo opačně.

Jak to bude s jízdními doklady? A pro připomenutí, na této trati budou jezdit rychlíky GW Train Regio a zastávkové vlaky ČD. Jak to bude s pokladnami v mezilehlých stanicích? Otázek je plno, odpovědi žádné.

OSŽ vydalo k těmto záležitostem prohlášení a jak reaguje vedení ČD, a. s.?

Byl jsem udiven rozhovorem předsedy představenstva ČD, a. s., Pavlem Krtkem, MS.c., který byl otištěn 18.7.2016 v týdeníku Euro. Konstatoval, že asi přijdeme o 20 % výkonů a musíme si s tím poradit. Nevím, zda je to jeho osobní názor nebo stanovisko představenstva společnosti. Budu se na to ptát na nejbližším zasedání dozorčí rady. Jak jsem již uvedl v první odpovědi, tak doufám, že představitelé státu nezničí státní majetek. Obdobně doufám, že vedení ČD bude usilovat o další existenci a prosperitu podniku, v jehož čele stojí. Za OSŽ mohu ujistit, že bude- me bránit českou železnici a ČD, a. s., jako národního dopravce, jak jsou označeny i v koaliční smlouvě této vlády.

Zatím jsme hovořili výhradně o ČD, u ostatních podniků, kde OSŽ působí takové problémy nejsou?

To víte, že bych mohl hovořit o problémech Carga, SŽDC i dalších více jak 20 podniků, kde působíme. Ale to bych asi zaplnil celé vydání Obzoru. Problém tzv. „půjčovny kolejových vozidel“, trati Plzeň – Most a postoje vedení ČD k současné situaci však vnímám jako nejaktuálnější. Navrhuji, abychom se na další podniky zaměřili v následujícím rozhovoru o několik týdnů později.

 

 

  • Zdroj: osz.org, OBZOR