• Zveřejněno: 22.08.2018
  • Autor: Miroslav Svoboda

*V současné době je na pořadu dne diskuse o tom, že by vláda ČR měla zvýšit platy pracovníků státní a veřejné správy o 10 % pro příští rok. Zvláštní pozici v tomto směru zaujímají pedagogové regionálního školství, protože jim by se měly zvýšit jejich platy o 15 %. Myslíte si, že se vám podaří toto s premiérem Andrejem Babišem toto dojednat tak, aby učitelé dostali přidáno na platech již letos od 1. října či od 1. listopadu?

Samozřejmě, že náš odborový svaz podporuje požadavek ostatních odborových svazů státní a veřejné správy na zvýšení platů o 10 % od ledna příštího roku. Nicméně, musím říci, že jsme, jako školské odbory, samostatně v lednu t.r. oslovili předsedu vlády ČR Andreje Babiše a  ministra školství, mládeže a tělovýchovy Roberta Plagu s tím, že bychom chtěli řešit situaci v regionálním školství. Zároveň jsme také oslovili i ministryni financí Alenu Schillerovou. Od našich vládních představitelů jsme slyšeli, že pokud budou známy výsledky ekonomiky České republiky za 1. pololetí 2018 a bude-li se ekonomika vyvíjet příznivě, jako v loňském roce, tak se pan premiér tomuto jednání o výšení platů v regionálním školství nebrání.

Bohužel, ekonomické ukazatele zatím neukazují na tak dobré výsledky, jako loni, ale nicméně vycházíme z toho, že když premiér Andrej Babiš říká, že je zapotřebí přidat těm nejpotřebnějším, tak, podle nás, k této skupině žadatelů o vyšší plat patříme i my. Vždyť je to i ve vládním prohlášení současné vlády, že by se mělo pedagogům přidávat na platech dynamičtěji, než tomu bylo dosud. Zároveň bych chtěl připomenout, že v závěru loňského roku při schvalování zákona o státním rozpočtu se rovněž i tehdejší Poslanecká sněmovna vyslovila pro zvýšení platů učitelům, a to více než 180 hlasy. Proti nehlasoval nikdo. Jen několik poslanců se zdrželo hlasování. I když víme, že přijatá rezoluce není pro vládu ČR závazná, tak chci zdůraznit, že vláda ČR by si měla uvědomit, že pro další rozvoj českého školství a posílení kvality výuky je potřebné zajistit i dostatečné finanční prostředky. Pamatovat na to by měl i návrh státního rozpočtu pro rok 2019.

*Původně jste chtěli dostat přidáno na platech pro pedagogy od 1. září letošního roku, ale to se asi již nestihne…

Máte pravdu, že se tento termín již nestihne, ale myslíme si, že by to mohlo být k 1. říjnu, případně k 1. listopadu t.r., a ne až do 1. ledna 2019. Chápeme dobře, jak se vyvíjí ekonomika, ale byl by to pro pedagogickou veřejnost pozitivní signál, že česká vláda chápe problémy našeho regionálního školství a chce je řešit. Domníváme se, že by se tyto potřebné finanční prostředky pro zvýšení platů učitelů mohly najít.

Musím zde uvést, že je to pro nás i otázka priorit. Když se podíváte na vývoj platů a mezd za posledních několik let, tek u regionálního školství platy nerostly tak, jako v jiných oborech lidské činnosti. Jenom připomenu, že u nás neplatí argument, který se používá jinde, že stačí propustit pár zaměstnanců a o jejich platy se rozdělí ti, co zůstanou. To u pedagogů nejde. Vždyť každý pedagog je vzděláván i pro jeho konkrétní obor pedagogické činnosti. Takže jsme toho názoru, že o těchto záležitostech bychom asi měli s premiérem Andrejem Babišem, případně s ministryní financí Alenou Schillerovou a ministrem školství Robertem Plagou znovu jednat. Proto také navrhuji uskutečnit tuto individuální konzultaci, abychom si navzájem vyjasnili, co je možné v této záležitosti učinit a dospět k rozhodnutí, které by naše učitele přesvědčilo, že to vláda myslím s rozvojem našeho školství upřímně a dobře.

Jde také o to, jaký signál k široké pedagogické veřejnosti tato vláda vyšle. Pro mladé lidi by to byl pozitivní signál, že při volbě jejich budoucího povolání se rozhodnou dobře, když se přihlásí ke studiu na pedagogické fakultě a jako učitelé budou vychovávat naši novou generaci, která by nás v budoucnu měla nahradit!

*Zdravotnické odbory vyhlásily 17. srpna stávkovou pohotovost. Máte také připraveny nějaké protestní akce, v případě, že byste se s vládou ČR, na tomto zvýšení platů pedagogů nedohodli?

Vyhlášení stávky, případně i stávkové pohotovosti v regionálním školství není na pořadu dne. Jenom připomenu, že v loňském roce jsme, spolu s Vysokoškolským odborovým svazem, Radou vysokých škol a Konferencí rektorů a Českou konferenci rektorů, 1. září 2017 zorganizovali protestní shromáždění v Betlémské kapli v Praze, kdy jsme žádali zvýšení platů ve všech třech stupních vzdělávání, to je i pro vysoké školy, kde neplatí tarifní tabulky, jako v regionálním školství, ale dá e říci, že vysoké školy jsou, pokud jde o platy vysokoškolských pedagogů, na tom hůře než některé střední školy. Pokud bychom se k obdobné akci rozhodli i v letošním roce, chci jenom upozornit, že bychom ji pořádali opět v jednotě požadavků regionálního školství i vysokých škol a snažili bychom se, aby náš požadavek byl slyšet v celé České republice.

Jen tak na okraj musím rovněž podotknout, že v této době, kdy probíhá jednání mezi vládními představiteli a odbory o řešení otázky zvyšování mezd pedagogům, a také i nepedagogickým pracovníkům, není důvod pro nějaký sociální neklid. Ale na druhé straně, pokus by došlo k nějakým změnám, které by znamenaly dokonce snížení prostředků pro regionální školství ale i pro vysoké školy, určitě bychom se ozvali.

*V požadavku odborových svazů státní a veřejné správy zaznívá, že by tito zaměstnanci měli dostat přidáno o 10 % od ledna 2019. Pokud jde o váš odborový svaz, tak jste vyhlásili požadavek zvýšit platy pedagogům o 15 %. Jak jste dosáhli toho, že vás ostatní odborové svazy státní a veřejné správy v tomto podporují?

Vyžadovalo to z naší strany i jemné diplomatické úsilí. Jsem vskutku rád, že se nám podařilo představitele ostatních odborových svazů ve státní a veřejné správě, a také i vedení Českomoravské konfederace odborových svazů, přesvědčit, že proč regionální školství potřebuje určitý odskok směrem výše od ostatních odborových svazů. Proč také pedagogové potřebují přidat více než pracovníci z jiných oblastí státní a veřejné správy. Naším argument mj. bylo, že jde o vysokoškolsky vzdělané odborníky, kteří se podílejí na vzdělávání nové, nastupující mladé generace, která se jednou také ujme řízení našeho státu, a že tudíž potřebují mít pro svoji práci připravené slušné pracovní a platové podmínky. Uvědomme si, že v současné době se potýkám s nedostatkem pracovníků, kdy ti staří odcházejí postupně do důchodu, a není dostatek mladých lidí, kteří by je nahradili. To se přirozeně týká i učitelů. Zde ovšem je určitý problém v tom, že v některých profesích, zejména manuálního zaměření, lze tuto situaci řešit dovozem pracovních sil ze zahraničí, ale u pedagogů to nejde! Jinými slovy, jsme opět u toho, že potřebujeme mít i potřebné množství mladých lidí, kteří budou ochotni pět let studovat pedagogické fakulty, aby poté společnosti, která do nich bude investovat, odvedli také kus poctivé práce a dětem předali své znalosti a zkušenosti!