• Zveřejněno: 31.05.2016

Doporučení k ekonomice ČR 2016 a 2017      

Dne 18.5 2016 vydala Evropská komise v rámci Evropského semestru balíček svých doporučení Radě ECOFIN a následně červnovému summitu pro jednotlivé země EU. Doporučení jsou krátká a byla tak včas, aby se členské státy mohly více podílet na koordinaci hospodářských aktivit.

Oficiální český text jen s části za ČR vyšel 20.5.2016 a do konce května se k němu neobjevila v médiích žádná reakce.

 Pro Českou republiku Komise doporučuje pro rok 2016  a 2017:

  • Zajistit dlouhodobou udržitelnost veřejných financí z hlediska budoucích rizik v oblasti zdravotní péče a důchodů. Přijmout právní předpisy k posílení fiskálního rámce.
  • Snížit regulační a administrativní překážky pro investice, zejména v dopravě a energetice, a zvýšit dostupnost služeb elektronické veřejné správy. Přijmout významné protikorupční reformy a zlepšit postupy zadávání veřejných zakázek.
  • Posílit správu v systému výzkumu a vývoje a usnadnit vazby mezi akademickou obcí a podniky. Zvýšit atraktivitu učitelského povolání a přijmout opatření ke zvýšení začleňování znevýhodněných dětí, včetně Romů, v běžných školách a předškolních zařízeních. Odstranění překážek větší účasti na trhu práce nedostatečně zastoupených skupin, zejména žen s malými dětmi).

Doporučení Komise pro doporučení Rady k národnímu programu a konvergenčnímu programu 2016

Má cca 6 stran, na nichž ve 14 bodech zdůvodňuje doporučení. Část má zásadní povahu, další část představuje náměty, jak možno na doporučení reagovat.

Body, které nelze přejít

  1. V bodě 6 se zdůrazňují středně velká rizika fiskální udržitelnosti z předpokládaného zvýšení vládních výdajů na sociální a zdravotní péči.
  2. V bodě 7 se konstatuje, že „Fiskální rámec země patří k nejslabším v EU“; balíček reformních opatření z února 2015 nebyl schválen.
  3. V bodě 8 se uvádí, že pokud jde o investice na jednoho obyvatele, zůstává Česká republika pod průměrem EU.
  4. V bodě 9 „Řada ukazatelů svědčí o výrazných slabinách ve veřejné správě. Opatření k nápravě nebyla dosud přijata“. Vytýká se zejména špatný systém zadávání veřejných zakázek
  5. V bodě 10 „V posledních létech došlo k výraznému zvýšení investic do výzkumu a vývoje, ale výsledky zůstávají slabé a panují obavy ohledně udržitelnosti výzkumné a vývojové infrastruktury, reformy řízení zejména ve vazbě využití v průmyslu se opožďují.
  6. V bodě 11 se kritizují nedostatky ve školství, které se pomalu odstraňují, ale jsou znevýhodněny některé skupiny, zejména Romové.
  7. V bodě 12 se konstatuje zlepšení situace v zaměstnanosti, ale další zvyšování míry zaměstnanosti bude záviset na větší účasti nedostatečně zastoupených skupin, kde by měly ještě více přispět veřejné služby zaměstnanosti.

Zpráva Komise nevyzdvihuje současná pozitiva vládní hospodářské politiky, jako druhou podílem míry zaměstnanosti v EU, v EU špičková tempa růstu HDP do 4. Q 2015, žádné problémy s programem konvergence, skutečnost, že vládní dluh jako podíl na HDP se snížil za rok 2015 téměř stejným tempem, jakým ho každý rok v období 2009-2012 navyšovala tehdejší vláda. 

Protireakce v návrzích vlády

Zatím většina opatření projednávaných na tripartitě působila ve směru proti doporučením v bodech 6-9. Týkala se převážně odstranění zbytečných sociálních tvrdostí v krizi státu, který je i přes zvýšení dluhu za uvedené 4 roky krize o necelých 18 % HDP v nejúspěšnější sedmičce z hlediska zadlužení a schodku. Nadále však trvá, že návrhy růstu sociálních výdajů neodpovídají tempu růstu zdrojů v rozvoji zaměstnanosti a ekonomiky.  

Chybí střednědobá koncepce rozvoje         

Jsou k dispozici časové řady vývoje zaměstnanosti a HDP 2007-2017 a přidané hodnoty; pro výchozí představy by bylo možno extrapolovat vývoj při různých ročních tempech růstu několika základních ukazatelů do roku 2030, případně 2050, při současné struktuře ekonomiky a zaměstnanosti, na výsledky navázat úvahy, jak změnit strukturu ekonomiky a zaměstnanosti ve prospěch sektorů s vyšší přidanou hodnotou. KZPS ČR k tomu před 2  roky poprvé nabídla pomoc za předpokladu přímého zadání studie navazující na předchozí studii k strukturálnímu dialogu z programu 2007-2013, aby se práce zvládla během 12 měsíců. Předpokládáme proto, že takové podklady vláda má. Žádáme o jejich předložení před projednáváním návrhů o dalších výdajích.

Komise urguje v bodě 7) slib posílení výdajových stropů podle návrhů jedné předchozí vlády s mimořádnými opatřeními, kdyby veřejný dluh přesáhl 55 % HDP. Taková dikce je ale vůči EU provokací. Ve Smlouvě o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii, kterou od předložení 11.4.2014 Poslanecká sněmovna ČR neprojednala (mimo bylo ještě jen Chorvatsko a Spojené království), se v článku 3 ukládá dosáhnout vyrovnaný nebo přebytkový stav veřejných rozpočtů států. To je dosaženo, pokud strukturální saldo veřejných rozpočtů odpovídá střednědobému cíli pro danou zemi ve smyslu revidovaného Paktu o stabilitě a růstu (či Paktu o konvergenci) s tím, že spodní limit strukturálního schodku činí 0,5% HDP, ale podle bodu d) pokud je poměr veřejného dluhu k HDP výrazně nižší než 60 % a při nízkém riziku dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí může být spodní limit strukturálního schodku 1 % HDP.

I když Česká republika „Smlouvu ..“ zatím nepřijala, její pravidla platí podle jiných ustanovení práva EU. Proč tedy při 41 % HDP dluhu veřejných financí a jeho snižování navrhovat opatření pro dluh vyšší než 55 % HDP?

V této souvislosti je dobré připomenout bod 5 doporučení návrhu Komise: „Na Českou republiku se v současnosti vztahuje preventivní složka Paktu o stabilitě a růstu. Ve svém konvergenčním programu z roku 2016 plánuje vláda pro rok 2016 mírné zhoršení celkového salda na – 0,6 HDP  a od roku 2017 počítá s obecnou stabilizací na – 0,5 % HDP. Střednědobý rozpočtový cíl, tj. strukturální schodek ve výši 1 % HDP, je v programovém výhledu i nadále plněn. V konvergenčním programu se očekává, že poměr veřejného dluhu k HDP zůstane v roce 2016 na úrovni 41,1 % a v roce 2019 se sníží na 39,3 %. Makroekonomický scénář, z něhož rozpočtové projekce vycházejí, je reálný. Opatření, kterými je zapotřebí podpořit plánované cíle pokud jde o schodky od roku 2017, nebyla dostatečně upřesněna. Podle prognózy Komise z jara 2016 by mělo strukturální saldo činit -0,7 % HDP v roce 2016 a – 0,9 % HDP 2017 a překročit tak střednědobý rozpočtový cíl. Možné budoucí odchylky by se posuzovaly z hlediska potřeby udržovat strukturální saldo na úrovni střednědobého rozpočtového cíle. Na základě posouzení konvergenčního programu a s ohledem na prognózu Komise z jara 2016 se Rada domnívá, že Česká republika zřejmě ustanovení Paktu o stabilitě a růstu dodrží.“

Moznosti vládních výdajů

HDP byl v roce 2014 4260,9 mil. Kč, roční nárůst byl 4 %, HDP 2015 by byl tedy vyšší o 170,1 mil. Kč, objem  4431,3 mld. Kč; při růstu HDP o 2,5 % by nárůst byl cca 111 mld. Kč. (Data lze upřesnit podle zprávy Eurostat za celé EU, aby byla mezinárodně srovnatelná). Pokud  budou příjmy rozpočtu zdrojem daňových příjmů ve výši 42 % HDP, pak by základní zvýšení výdajů bylo necelých 47 mld. Kč. Pokud přinese lepší výběr daní po maximálních prodlevách všeho, co souvisí s digitalizací jako jednou z 10 priorit Junckerovy Komise cca 15 mld. Kč, k dalšímu zlepšení dojde zřejmě až dalšími opatřeními přijatými na úrovni EU a G20. (Summit G7 v Ise-Shima 27. a 28. je jako priority potvrdil.) Vláda bude tedy mít zvýšené příjmy o cca 62 mld. Kč. V důsledku vynikajícího ratingu cca 3 % zúročení dluhu není jeho rychlé splácení z této částky zásadní prioritou. Každý další nárůst může přijít jen z investic. Jak se vláda do této částky vejde při dalších vršení výdajů bez dalších zdrojů z investic?

Předpokládané další zdroje rozpočtu z nezdanění zisků generovaných v českých podnicích, ale plynoucích do zahraničí, záleží na G20 a EU. Česká republika může přes ECOFIN naléhat na zrychlení procesu jen střídmě: předchozí vlády byly ostře proti jednání o zdanění odlivu nezdaněného zisku, pak - do konce roku 2015, se delegát na ECOFIN k tomuto bodu omluvil, náš ministr financí začal prosazovat zdanění zisku v zemi vzniku prosazovat až poté, kdy se začal osobně zúčastňovat ECOFIN.

Zřejmě i vlivem předvolebního období může být hitem mluvit o spravedlivém zdanění. Jenže to se může týkat jen zdanění osobních příjmů; při volném pohybu kapitálu může být  zdanění zisku nižší proti jiným státům jen o pošramocenou pověst, jinak kapitál odplyne.

Investice jako základní cesta k růstu zaměstnanosti a ekonomiky

Sociální partneři od roku 2010 systematicky předkládali tripartitě návrhy na soustředění se na využití investic k růstu a zachování zaměstnosti. To ale překrývala neschopnost vlády řídit rozvoj. Dodnes se zcela nechápe, že je povinností politiků, vlád a aparátů veřejné správy zajistit podmínky pro  rozvoj celé společnosti. Platí stále, že je ekonomika nejkoncentrovanějším vyjádřením politiky. Zdrojem růstu může být jen přidaná hodnota, předseda Juncker zdůrazňuje, že nedostatečné investování bylo chybějící třetí nohou trojnožky rozvoje. Politiku a ekonomiku nelze oddělovat

Z dělení se zrodila myšlenka jen  „politicky odpovědných“ vedoucích pracovníků,  kteří v důsledku odborné nezpůsobilosti neumějí zadat úkoly svým podřízeným. Sněť jen politické odpovědnosti ohrožuje kvalitu politického života i veřejné správy.

Náměty, jak snížit riziko destabilizace veřejných financí

Věcí sociální partnerů je vyjadřovat se k vládním návrhům, ne navrhovat řešení. Ale pro časovou tíseň reagovat na oprávněné výhrady v návrzích Evropské komise, se uchylujeme k některým námětům, jak situaci napravit

Kritika mimořádně dlouhého legislativního procesu:  TGM ji řešil dohodou vůdců vládní koalice o návrzích, pro které musí závazně hlasovat všichni poslanci vládní koalice, zatím co u méně významných se ponechalo rozhodování na poslancích. Znamená to projednání návrhu „nanečisto“.

1). Urychlit realizaci projektových záměrů. Úspěchy naplňování projektu sjednocování Německa spočívalo ve zkrácení investičního cyklu od námětu po realizaci z 15ti na 5 let. Na 4-5 let se musí dostat i  Česká republika. K tomu může pomoci 

  1. Maximálně opřít EIA o fakulty vysokých škol s odborníky všech potřebných profesí, začít s nadějnými projekty připravovanými po desetiletí, pokud nejde o chiméry.
  2. Zvýšit a urychlit vyvlastňování pozemků potřebných pro výstavbu dopravní infrastruktury a jiných veřejně prospěšných staveb za ceny pozemků, odpovídající potřebě šetrně hospodařit se zemědělskou půdou. Dnešní situaci zavinilo jak dočasné zastavení projektování, tak pomalé správní řízení. Do budoucna však bude málokterý projekt efektivní, bude-li cena pozemku 8 násobkem ceny současného užívání; na projekty se budou uplatňovat finanční kritéria běžná pro jakékoliv investice.
  3. Rozdělit případné soudní odvolací řízení k cenám nemovitostí nad navýšení odhadu vyplacené zálohy, aniž by se zastavil investiční proces.
  4. Protože se může zdržet projednání povinnosti kontroly veřejných financí, zejména pokud jde spolufinancování z fondů EU, které je povinností Evropského kontrolního dvora, ale ve spolupráci s národními kontrolními úřady, bylo by dobré po přechodné období zastavit podporu investic obcí a krajů, pokud neuzavřou dohodu o NKU o kontrole.
  5. Zajistit školení o nových podmínkách financování investic, se změnou grantů na investice na prvotní vklady do investic, na něž naváže soukromý kapitál, jehož důvěra v projekt se účastí veřejných financí zvýší.
  6. Úzce to souvisí s vytvářením unie bankovních trhů, kde mají sehrát zvlášť významnou úlohu fondy pojišťoven se zvýhodněním garancí rizik v ceně úvěrů. Evropská komise uvádí, že se podařilo z dodatečných investičních zdrojů na první tři roky ve výši 315 mld. € zahájit projekty za více než 100 mld. €. Je pravda, že se ČR dosud nepodílela?
  7. Posoudit u veřejných služeb v obecném zájmu (univerzálních služeb) účelnost jejich provozování soukromým kapitálem místo podniky obcí, krajů, státu. Objem výkonů v této oblasti služeb je závislý na zdrojích veřejných rozpočtů. Soukromý podnikatel ale bude chtít maximalizovat výkony, aby mohl dosáhnout průměrný zisk; využije k tomu i investice do zařízení, která jsou ještě funkční. Bude tedy chtít v předkrizovém průměru přes 1/5 na investice, přes 2/5 hrubý zisk, po zdanění 1/5 čistého zisku na rozvoj, který ale v daném sektoru bude z hlediska rozpočtové podpory neúnosný, nebo bude erodovat konkurencí ekonomiku veřejné služby.
  8. Vyhodnotit efektivnost reálného využití projektů infrastruktury výzkumu a vývoje pro bezprostřední rozvoj ekonomiky, mimo  jen zvýšení odborné úrovně výuky.
  9. V oblasti imigrace neděsit důsledky přijetí několika tisíc žadatelů o azyl podle původní přijaté kvóty podle práva OSN, ale využít možnost uspokojit potřebu desetinásobků ekonomických imigrantů, vybraných ne podle víry, ale podle požadavků trhu práce. Dočasné řešení lze zajistit pracovními poměry odborníků na dobu určitou, s možností prodloužení, kteří nemusejí mít perfektní znalost češtiny.
  10. Až stát povolí legální odchody pracovníků za prací do zahraničí, nutno pro zápočty pracovní doby a zdravotní pojištění upravit zdravotní normy v ČR nejméně na úrovni v právních aktech EU. Může se to týkat i kouření.

2) Sociální politiku soustředit na aktivní politiku zaměstnanosti

a) Vedle oprávněných okamžitých příštipků v oblasti důchodové politiky doporučujeme posoudit výši důchodu     v poměru ke mzdám a platům  v členění na:

  1. starodůchodce, kteří si neplatili důchodové připojištění a
  2. důchodce, kteří si již mohou připojištění platit.
  • Přitom nutno poukázat na nevhodnost návrhů snížit hodinové náklady práce; ty v roce 2014 byly v ČR v EU ve výši 1/8 státu s nejvyšší hodinovou cenou práce, zatím se relativně zvýšily v ČR jen na 1/6.

b) Ve smyslu předchozích opatření Komise zapojit všechny zdravotně nepostižené do kvalifikačních a       rekvalifikačních kurzů, které lze hradit z EGF. (Panoval názor, že je tolik snáze čerpatelných peněz na podporu zaměstnanosti z EU z jiných kapitol spolufinancování, které se ani nevyčerpají).

  1. c) Zvláštní péči věnovat nezaměstnaným mladým, současně s hodnocením, jakou získali předchozí kvalifikaci, že jsou bez zaměstnání. Mohla by třeba platit náhrada dětských příspěvků stipendii při doškolování na profese potřebné na trhu práce.

d) Komise naznačuje, že věk 65 let na odchod do důchodu  je příliš krátký. Je však pro některé profese příliš dlouhý; ty by při předčasném důchodu měly za předpokladu způsobilosti k rekvalifikaci na jiné, zpravidla příbuzné profese a třeba částečnými úvazky snížit neaktivitu na trhu práce.

e) Vedlejší argument pro to plyne z odhadu Eurostat, že lze odsunout úmrtí jedné třetiny osob ve věku do 75let, pokud se plně využije dosavadní úroveň rozvoje zdravotnictví včetně jeho techniky.

  1. e) V EU není obvyklé neplatit poplatky za vyšší sekundární a terciární vzdělání. Není možné porovnávat platy těch, kdož studují v cizině na úvěr, který musejí splatit, s platy v ČR. Pokud absolventi odejdou, měli by zaplatit do nich vložené „investice do lidského kapitálu“. Doporučujeme státní bezúročný a nevratný úvěr na úhrady nákladů vyššího sekundárního a terciárního vzdělání směrů potřebných na současném a po rekvalifikaci budoucím trhu práce, s možností vybrat si podle výsledků studia z řady nabídek volných míst.
  2. f) Zesílil důraz na investice jako hlavní pilíř růstu, u nichž účast veřejných financí zvýší důvěru investorů ze soukromého sektoru k využití jejich prostředků jako hlavních zdrojů financování investic. Rozvíjená unie bankovních trhů, úprava kritických hodnot pro poskytování úvěrů a výše garancí fondů pojištění byly v případě projektů TEN-T významně zvýhodněny.

3) Přestat oddělovat ekonomiku od politiky

     a) Snaha o oddělování politiky od ekonomiky se projevuje v mnoha směrech:

  1. Za masarykovské republiky byly politické strany poctěny, když získaly za kandidáty na starosty zkušené podnikatele, jimž mohla veřejnost věřit; prokázali, že umějí hospodařit s většími majetky, platově si funkcí nepolepší a nebudou chtít dělat doživotně politiku, protože by nezvládli své podnikání.
  2. Dnes je snahou vytěsnit „politicky“ odpovědnými úspěšné podnikatele z politických funkcí.
  3. České vlády začaly teprve od ledna letošního roku prosazovat zdanění zisku v zemi, kde se generuje. Předchozí vlády byly zásadně proti, odpovědný pracovník ministerstva financí do konce minulého roku se na jednání ECOFIN k zdanění finančních toků do zahraničí omluvil.
  • Možnost zdanění vygenerovaného zisku před zdaněním se během několik let na úrovni G20 (ro Česko přes EU) zrealizuje.
  • Úspěšný podnikatel, který by se nesměl pokusit uplatnit své představu rozvoje ekonomiky, zaplatí daně a částku na investice převede do zahraničí. A investice = zaměstnanost!
  1. Střet zájmů bude ve snaze o trvalé uplatnění jen „politicky“ odpovědných, kteří si chtějí platy z veřejných funkcí zachovat slušné příjmy pro zbytek života. A jiný střet zájmů se dá v etapě digitalizace kontrolovat sledováním finančních toků na internetu.
  2. Evropská komise zajistila automatické sledování a kontrolu finančních toků v zastoupení veřejnosti pro přidružené státy přes Transparency International, dá se ale použít i pro členské státy. Jistě by doporučila ty pobočky, které na tom pracovaly a kontrolu provádějí!
  • Čelit neetickým reklamám v TV a tisku

Není dobré, když se v rámci snahy o lepší využití surovin inzeruje výuka batolat, staré porcelánové nádobí, zdůrazňovat, že tolik nevadí, když narazíte do zaparkovaného vozidla, když máte požitek z jízdy, dělat reklamu úvěrům na spotřebu bez upozornění, že se musí splácet.

Důsledky toho se mohou odrážet ve snaze navršit sociální výdaje z veřejných rozpočtů.  

Nedoporučujeme tedy vršit požadavky na výdaje z rozpočtu, které by narušily naše závazky vyhlášené v EU. Doporučujeme se k problému vrátit po prázdninách, až předloží vláda koncepci růstu reálných příjmů. V nouzi lze možná zastavit na lepší časy 3 násobek průměrných mezd v ekonomických sektorech v politice, justici aj. Omezí se tím výrazné ovlivňování ekonomických cyklů volebními cykly.