• Zveřejněno: 01.11.2018
  • Autor: (li)

V sobotu 10. listopadu proběhne šestý ročník unikátní charitativní akce - Národní potravinové sbírky. O tom, že jde skutečně o celonárodní projekt, kterým Česko žije, svědčí fakt, že 80% populace tuto sbírku zná. A co je podstatné - jsou ochotni pomáhat nákupem potravin a drogistického zboží potřebným. Pomoc chtějí hlavně matkám samoživitelkám a osamělým seniorům. Ukázal to průzkum, který v říjnu uskutečnila pro organizátora sbírky BpS - Byznys pro společnost výzkumná agentura IPSOS.

Znalost Národní potravinové sbírky výrazně narůstá s věkem a vyšším vzděláním. Za šest let existence se tak sbírka stala celonárodní akcí, na níž se řada lidí těší a chce na prahu adventu pomoci svým nákupem potřebným.

Důležitější než znalost samotné sbírky je však ochota pomoci jejím prostřednictvím – a podle výzkumu se chce letos do Národní potravinové sbírky zapojit 44 % obyvatel České republiky. Pravidelně se do sbírky zapojuje 20 % populace.

„Lidé nejčastěji plánují darovat potraviny (48 % dotázaných) a drogistické zboží (42 % dotázaných) v hodnotě 100-249 Kč,“ říká Tomáš Macků, ředitel komunikace agentury IPSOS a dodává: více pomáhat jsou připraveny ženy, polovina Češek chce v sobotu 10. listopadu přijít a pomoci nákupem, zatímco u mužů to je 38 %.“

Připravenost pomoci je dána i tím, že si lidé uvědomují, že v České republice existují skupiny lidí, které jsou ohrožené nedostatkem potravin či drogistického zboží. Přesvědčených je o tom 8 z 10 Čechů. Za nejohroženější skupiny považují lidi bez domova (myslí si to 72 % dotázaných), osamělé seniory (65 %) a matky samoživitelky (64 %). Pomoc by podle nich měla směřovat ale zejména k seniorům a matkám samoživitelkám.

I proto chce Národní potravinová sbírka letos upozornit na tíživou situaci matek samoživitelek. „Průměrný měsíční příjem matek samoživitelek se pohybuje od 10 do 20 tisíc korun, výživné na dítě přitom dostává každá druhá. Většinou se starají o 1 nebo 2 děti a jejich finanční situace umožňuje pravidelně nakupovat ovoce a zeleninu nebo platit dětem zájmové kroužky ve školce či ve škole jen každé čtvrté matce samoživitelce. Národní potravinová sbírka těmto ženám pomůže nejen materiálně, ale také díky ní chceme upozornit na nelehkou situaci matek samoživitelek,“ říká Dana Pavlousková, ředitelka Klubu svobodných matek.

Cílem celonárodní charitativní akce Národní potravinové sbírky je již tradičně dát možnost projevit lidem solidaritu s těmi, kterým nezbývá dost prostředků na základní trvanlivé potraviny či drogistické zboží. Nákupem mohou lidé nejen pomoci, ale současně ukázat, že si uvědomují, že jsou mezi námi lidé v tíživé životní situaci. Národní potravinovou sbírku organizuje BpS - Byznys pro společnost ve spolupráci s Českou federací potravinových bank, NADĚJÍ, Armádou spásy, Charitou Česká republika. Na realizaci sbírky se podílí také řada neziskových organizací a tisíce dobrovolníků. Záštitu nad letošním – již šestým ročníkem převzal ministr zemědělství Miroslav Toman.

Do Národní potravinové sbírky se letos se svými vybranými prodejnami zapojí Albert, BILLA, drogerie dm markt, Globus, Lidl, Makro, Penny Market, ROSSMANN a Tesco. Přehled všech prodejen, kde se sbírka uskuteční je k dispozici na www.narodnipotravinovasbirka.cz.

Na webových stránkách projektu www.narodnipotravinovasbirka.cz lze najít i tipy na vhodné potraviny nebo drogistické zboží, které darovat. Jde například o konzervy všeho druhu, instantní polévky, mouka, cukr, luštěniny, těstoviny, rýže, krupička, cereálie, dětské výživy, cukrovinky pro děti (čokolády, bonbony), trvanlivé uzeniny, prací prášky, sprchová mýdla, hygienické vložky a dětské pleny.

„Je také důležité, aby lidé při darování potravin nezapomněli na výživovou hodnotu potravin a jejich kvalitu. Dárci mohou najít inspiraci na www.narodnipotravinovasbirka.cz, kde je k dispozici kalkulačka, na které si mohou například spočítat, jaké množství potravin potřebuje na jeden týden senior nebo kolik drogistických potřeb využije čtyřčlenná rodina se dvěma dětmi na dva měsíce,“ říká Tomáš Gajdošík, koordinátor a mluvčí Národní potravinové sbírky z aliance BpS.

Cesta vybraných potravin a drogerie vede z nákupního košíku dárců k dobrovolníkům, kteří budou přímo v obchodech za pokladnami a budou označeni logem sbírky. Ti převezmou darované potraviny, roztřídí a večer 10. listopadu budou darované potraviny převezeny do potravinových skladů České federace potravinových bank. Odtud již potraviny putují k jednotlivým charitativním organizacím a přes ně k potřebným. Důležité je, že cesta potravin je přímá a krátká. Darované potraviny zůstávají v pobočce potravinové banky v tom kraji, kde byly darovány. Proto darováním pomáhají dárci především ve svém okolí.

„Národní potravinová sbírka je jednou z tradičních potravinových sbírek, na nichž se každoročně podílíme. Již mnoho měsíců dopředu se potravinové banky a spolupracující organizace připravují na den, kdy může kdokoliv pomoci lidem v nouzi tím nejzákladnějším. Jídlo i drogerie se nám daří vybírat stále ve více obchodech. Tyto zásoby pak slouží celý rok jako pomoc pro klienty našich odběratelů, ať jsou to děti, matky samoživitelky nebo senioři v hmotné nouzi. Obrovské množství dobrovolníků a dárců, kteří se každý rok rozhodnou pomoci je krásnou připomínkou toho, jak si dokážeme navzájem pomáhat,“ říká Veronika Láchová, ředitelka České federace potravinových bank.

O VÝZKUMU

Výzkum byl v říjnu realizován společností Ipsos na reprezentativním vzorku dospělé populace České republiky ve věku 18 až 65 let. Velikost vzorku byla 1000 respondentů. Ipsos je dlouhodobým Partnerem Národní potravinové sbírky.

Záštita: ministr zemědělství Ing. Miroslav Toman, CSc.

Spolupracující organizace: Česká federace potravinových bank, NADĚJE, Armáda spásy, Charita Česká republika, Klub svobodných matek

Strategičtí partneři: Albert, BILLA, drogerie dm markt, Globus, Lidl, Makro, Penny Market, ROSSMANN a Tesco

Partneři: WaveMaker, Raben, Sodexo, LCG New media, Družina, Ipsos, Thimm Packaging, Hamé

Hlavní mediální partner: Český rozhlas