• Zveřejněno: 24.10.2021
  • Autor: Miroslav Svoboda

Potíže v mezinárodních dodavatelských řetězcích zaviněné pandemií se před Vánocemi promítnou také do nabídky na tuzemském trhu. Podle zpravodajství ekonomického magazínu E15 se na tom shodují ekonomové i většina prodejců, které oslovil deník E15. Ačkoli by zboží v českých obchodech mělo být v předvánočních týdnech celkově dost, firmy důrazně doporučují spotřebitelům nenechávat nákupy na poslední chvíli. Některé obzvláště poptávané výrobky, ať již z pohledu ceny, nebo značky, nemusejí být k dispozici.

Problémy s dodávkami některých produktů, podle obchodníků, přetrvávají od loňského roku a šance, že se situace do Vánoc zlepší, je velmi nízká. „Může se to týkat v podstatě veškerého spotřebního zboží dováženého z Číny a z jihovýchodní Asie, ať už se jedná o umělý vánoční stromek, kolo, nebo o počítač,“ upozorňuje Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta.

„Zákazníkům doporučujeme začít s pořizováním dárků co nejdříve, protože se může stát, že nabídka nebude v některých kategoriích tak široká, jak byli dosud zvyklí,“ souhlasí Pavla Hobíková, mluvčí internetového prodejce Mall.cz. „Typicky půjde o oblíbenou elektroniku, jako jsou třeba notebooky do patnácti tisíc korun, ale také tiskárny, mobilní telefony, grafické karty, herní konzole, elektrokola nebo domácí spotřebiče,“ doplnila Hobíková. 

„Některé dodávky zboží mají až roční zpoždění. Problém s dostupností se týká i typicky vánočního zboží, u kterého poptávka stále převyšuje nabídku. Aktuálně pociťujeme velké výpadky například u myček nádobí,“ přidala se Eva Kočicová z maloobchodního řetězce elektroniky Datart.

Zpoždění v dodávkách některých položek potvrzuje i největší tuzemská hračkářská síť Pompo. „U některých dodavatelů jde pouze o drobné výpadky, pár z nich však nedodalo až padesát procent objednaných položek,“ uvádí Lucie Nedvědová, marketingová manažerka firmy. Zákazníci se však prý nemusejí bát, že by plošně nebyly panenky nebo autíčka. „Vždy daný sortiment bereme od několika různých společností a záleží na nich, jak zvládly dodávky zboží,“ upřesnila Nedvědová.

Sklady se nicméně dlouhodobě nedaří doplňovat ani nadnárodnímu nábytkářskému gigantu IKEA, jemuž scházejí stovky produktů ze sortimentu nábytku a bytových doplňků. Americký Apple zase nedávno informoval o omezení výroby nových iPhonů 13, kterých kvůli nedostatku čipů dodá na trh o deset milionů méně, než se původně plánovalo.

Vánoce budou zjevně chudší též v zahraničí. Například ve Velké Británii, kde transport zboží komplikuje brexit, hrozí, že před svátky nebude v obchodech dost knížek a dárkových předmětů z franšízy Harryho Pottera, napsala minulý týden BBC.

Jako důvod výpadků obchodníci nejčastěji zmiňují globální nedostatek čipů a surovin na trhu, přetrvávající omezení v některých zemích související s pandemií či chybějící kapacity v letecké a lodní dopravě.

„Ta (lodní doprava) v některých případech zdražila až desetinásobně, což se pochopitelně odráží ve vyšší ceně zboží. Někteří dodavatelé se je proto rozhodnou vůbec nepřivézt,“ tvrdí Hobíková.

Prodejci mohou, podle Nováka, potížím částečně předejít tím, že se pokusí co nejdříve objednat co největší objem zboží na sklad. „Na druhé straně to pro firmy představuje riziko, že se jim část zboží bude těžko prodávat s tím, že vyšší skladové zásoby znamenají vyšší náklady,“ míní Novák. 

Ekonom Michal Skořepa z České spořitelny se naopak domnívá, že na takové řešení je už z hlediska letošních Vánoc do značné míry pozdě. „Situace v logistických řetězcích se bude v nejbližších týdnech spíše zhoršovat. Nepomůže ani rychlé hledání nových dodavatelů, protože podobné problémy se týkají většiny světa,“ varuje Skořepa.

Samotné firmy ujišťují, že dělají vše, co je v jejich silách, aby dodání nedostatkových dárků do prodejen urychlily, a že navzdory zmiňovaným potížím jsou na vánoční sezonu celkově dobře připraveny. Současně ovšem přiznávají, že část zboží bude chybět i v příštím roce. „V některých kategoriích očekáváme zlepšení až v roce 2023,“ říká Hobíková.

Mnozí obchodníci proto řeší budoucí obtíže již teď. „Situace ve výrobě a v dopravě je velmi proměnlivá. Jeden týden jde vše hladce a další týden jsou komplikace s nakládkou i s vykládkou. Proto jsme už zahájili přípravu na příští rok, cílem je včasné zajištění zboží,“ informovala Nedvědová. 

Samozřejmě i na nynější krizi lze podle odborníků vydělat. „Podniky, které se dokázaly včas předzásobit a dokážou vhodně reagovat úpravou ceny podle poptávky a nabídky, budou ve velké výhodě,“ domnívá se Novák. „Přímo zlaté časy zažívají firmy zajišťující nedostatkovou kamionovou a lodní přepravu,“ dodává Skořepa. Na straně spotřebitelů pak budou, podle Nováka, benefitovat zejména ty domácnosti, které se dokážou vzdát konzumního pojetí Vánoc.

 

  • Zdroj: E15