• Zveřejněno: 16.02.2019
  • Autor: Miroslav Svoboda

Vedení dopravního podniku v Brně nabízí zaměstnancům letos růst mezd o tři procenta. Odboráři původně požadovali nárůst o 12 procent, následně ale slevili na devět. Obě strany tak stále hledají kompromisní řešení a v jednání o nové kolektivní smlouvě budou pokračovat začátkem března. Platnost současné vyprší na konci dubna. Uvedla to včera Česká televize ve svém zpravodajství.

Po loňském výrazném zvyšování mezd letos dopravní podnik zaměstnancům přidávat nechtěl. Požadoval, aby kolektivní smlouva platila pět let a v dalších letech se mzdy zvyšovaly o jedno až tři procenta nad inflaci. Tento návrh byl pro odbory nepřijatelný, původně požadovaly růst mezd o dvanáct procent.

Na jedné straně je teď nabídka tří procent navíc, na druhé požadavek procent devíti. Podle mluvčí dopravního podniku Hany Tomaštíkové lze říci, že přestože se vedení podniku s odbory zatím nedohodlo, vedení považuje jednání o zvýšení mezd a zlepšení benefitů za konstruktivní, kdy opět došlo k posunu při vyjasňování vzájemných stanovisek. Z tohoto vyjádření vedení brněnského dopravního podniku v podstatě vyplývá, že odbory mírně snížily požadavek na zvýšení mezd a vedení podniku naopak zvyšování připustilo, přestože v původním návrhu plošně přidávat neplánovalo.

Česká televize ve své zprávě dále uvedla, že situaci ve vyjednávání dlouhodobě ovlivňuje stav trhu práce, protože řidiči chybí všem dopravcům v zemi. V Brně kvůli tomu zatím nikdy nevypadly spoje, což se stalo například v Praze, Ostravě nebo na některých autobusových meziměstských linkách.

K vlastnímu průběhu kolektivního vyjednávání zpráva České televize dále uvádí, že obě strany, tj. vedení podniku a odbory, se zatím nedohodly ani na délce trvání smlouvy. Podnik chtěl pětiletou, odboráři roční. „Jsme ochotni přistoupit i na dvouletou, když bude jasně definovaný růst mezd. Ale zatím jsme se nedohodli na letošním růstu, tak jsme neřešili druhý rok,“ uvedl předseda odborů Libor Weinstein.

Obě strany jsou blíže dohodě ve druhé klíčové otázce, tj. stravování. Dosud mají na stravenku za padesát korun nárok pouze řidiči, za dvě odpracované směny dostanou jednu. Zaměstnanci dílen mají nárok na příspěvek na jídlo v závodní jídelně.

Podnik původně navrhoval zvýšit hodnotu stravenky na sedmdesát korun, přičemž spoluúčast má zůstat na 35 korunách. „Chceme, aby stravenku dostávali všichni zaměstnanci a za jednu směnu,“ řekl předseda odborů Libor Weinstein. Příspěvek na stravu má zůstat těm, kteří chodí do závodní jídelny. Tu však mnozí podle něj nevyužívají, jídlo jim nechutná.

Brněnský dopravní podnik má celkem 2700 zaměstnanců, z toho 1400 řidičů. Loňská průměrná hrubá mzda řidičů byla včetně všech bonusů 34 600 korun.