• Zveřejněno: 31.08.2018
  • Autor: Miroslav Svoboda

„Přiblížit spotřebitelům důvody, proč kupovat biopotraviny, a tím podporovat ekologické zemědělství v České republice, je cílem 14. ročníku kampaně Září – Měsíc biopotravin. V září se uskuteční informační a osvětové akce, díky kterým může veřejnost poznat místní biofarmy a výrobce bioproduktů. Jejich počet i nabídka stále rostou,“ dozvěděli se dnes novináři na tiskové konferenci ministerstva zemědělství, která byla věnována tomuto tématu.

„Počet výrobců biopotravin během letošního roku stoupl na 712 subjektů, které se nejčastěji věnují zpracování masa, ovoce a zeleniny a výrobě mléčných produktů. Byl bych rád, kdyby rostla poptávka a nabídka především těch českých. Není totiž logické a už vůbec ne ekologické, když se dováží ekologické výrobky z velké dálky,“ vyjádřil svůj názor k dané problematice ministr zemědělství Miroslav Toman v této tiskové zprávě ministerstva zemědělství.

Náměstek ministra pro řízení sekce zemědělských komodit a ekologického zemědělství Petr Jílek v úvodu tiskové konference omluvil nepřítomnost ministra Miroslava Tomana, který byl odvolán premiérem Andrejem Babiše ke konzultacím. Poté se ujal slova na dané téma a prohlásil, že letošní kampaň s mottem „BIO = produkt ekoLOGICKÉHO zemědělství“ má spotřebitelům osvětlit souvislost mezi biopotravinou a šetrným zemědělským systémem, z něhož vzešla a dále také vyvrátit některé mýty, například, že biopotraviny musí být drahé. Zároveň je chce upozornit, jak přísné jsou podmínky pro udělení certifikátu bio, kterému tedy můžou důvěřovat. Za každým ekologickým výrobkem stojí zemědělec, který hospodaří podle tradičních zemědělských postupů bez agrochemie a hnojiv. Zvířata jsou chovaná v nadstandardních podmínkách. Také zpracovatelé a výrobci se musí řídit přísnými pravidly, na jejichž dodržování dohlíží přísný kontrolní systém. Žádná jiná značka kvality v ČR nemá takto striktní a komplexní pravidla.

Ředitel odboru enviromentálního a ekologického zemědělství Jan Gallas mj. uvedl, že celkový obrat obchodu s biopotravinami českých subjektů každoročně narůstá. V roce 2016 stoupl oproti roku 2015 o 13,5 % na 4,19 miliardy korun. Roste i vývoz českých biopotravin. Jejich průměrná roční spotřeba vzrostla na 243 korun na obyvatele a rok. Z hlediska dlouhodobějšího vývoje jde o jeden z nejvýznamnějších a nejvýraznějších nárůstů trhu.

V režimu ekologického zemědělství je chováno 17 % skotu (v kategorii skotu bez tržní produkce mléka se však jedná o více než polovinu zvířat), 46 % ovcí, 35 % koz a 22 % koní. Dlouhodobě narůstá výměra ekologicky obhospodařované půdy, v roce 2017 dosáhla 12,37 % celkového zemědělského půdního fondu. Česká republika patří mezi 20 zemí s největší výměrou půdy v ekologickém zemědělství.

Kateřina Urbánková, manažerka svazu PRO-BIO, zdůraznila význam ekologický výroby biopotravin s tím, že to ovlivňuje příznivé složení půdy, pomáhá zadržovat vodu v krajině a jde o vhodný postup proti erozím. Zkrátka má to vliv na utváření krajiny, což v dnešní době sucha je nutné podporovat. Proto také vyzvala spotřebitele, aby kupováním biopotravin pomohli k dalšímu rozvoji výroby těchto produktů. Mimo jiné na tiskové konferenci v této souvislosti zaznělo, že začít se má již s výchovou spotřeby biopotravin již u malých dětí.

V průběhu tiskové konference se novináři dále dozvěděli, že ministerstvo zemědělství podporuje ekologické zemědělství samostatným opatřením Programu rozvoje venkova. Finanční alokace pro období 2014 – 2020 je zhruba 9,2 miliardy korun. V roce 2017 ekologickým zemědělcům ministerstvo zemědělství vyplatilo téměř 1,4 miliardy korun.

Součástí zahájení Měsíce biopotravin dnes bylo i vyhlášení vítěze soutěže Česká biopotravina 2018. Výrobci do soutěže přihlásili 104 výrobků, porota pod vedením Pavla Maurera vybrala za celkového vítěze Hovězí tenderloin steak bio od farmy Mitrovský dvůr.