• Zveřejněno: 27.11.2022
  • Autor: Miroslav Svoboda

Česká ekonomika vstupuje do těžkého období. Podle zpravodajství České televize renomované instituce na příští rok předpovídají recesi. V nejistotě je i hlavní tuzemský průmyslový obor, to je automobilová výroba. Podle vyjádření představitelů automobilového průmyslu se jí letos sice daří navyšovat produkci, ale trápí ji ale vysoké ceny energií i trvající nedostatek dílů. Kvůli výpadkům - dodávek některých automobilových součástek - nejsou automobilky schopné výrobu určitého počtu těchto svých vozů dokončit. Na tomto průmyslu je přitom závislé celé české hospodářství. Práci dává i spoustě jiných podniků.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla nadcházející měsíce budou nepochybně velmi složité. Výrobní řetězce a zejména logistické řetězce jsou pod extrémním tlakem. Velké problémy jsou dostat díly z Asie do Evropy, expedovat klientům hotová vozidla. Toto všechno bude nepochybně znamenat výpadky ve výrobě, konstatoval.

Motor české ekonomiky se v posledních letech vlivem okolností tu a tam zadrhával. A problémy se automobilek drží i dál. Místo toho, aby auta putovala k zákazníkům, nyní například čekají na odstavných plochách, letišti a nově i na brněnském závodním okruhu. Odjet nikam nemohou – chybí v nich totiž některé součástky.

Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR Radka Špicara na předcovidová čísla se automobilky jen tak nedostanou, a to především proto, že stále přetrvávají problémy v dodavatelských řetězcích a automobilkám se stále nedostává některých klíčových dílů, které pro svoji výrobu potřebují.

K problémům s některými díly se přidávají i drahé energie, které můžou část podniků fatálně ohrozit. Člen představenstva Škody Auto a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Martin Jahn k tomu řekla, že Škoda Auto se nechystá propouštět, ale vedení podniku se bojí toho, že by tyto vysoké ceny mohly vést k tomu, že někteří jejich dodavatelé budou krachovat a oni kvůli tomu budou muset zastavovat výrobu.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla může být řada firem, a to napříč Evropou, v insolvenci, což sekundárně způsobí to, že konkrétní dodavatel nebude schopen svůj produkt dodat a může zastavit celý výrobní řetězec.

I přes tyto problémy ve výrobě, automobilky v České republice vyrobily od začátku roku přes milion vozidel, tedy o jedenáct procent více než loni. Největší automobilka, tj. Škoda Auto Mladá Boleslav, přidala 3,5 procenta. Toyota Kolín hlásí meziroční růst skoro o 36 procent a Hyundai Nošovice o 16,5 procenta.

Podle mluvčího Hyundai Motor Manufacturing Czech Petra Michníka letošní výroba je na vyšší úrovni, než tomu bylo v posledním předcovidovém roce. Hyundai si může z objednávek vybírat ty, na které zrovna má dostupné díly, ale problémy s dodávkami, především čipů, jsou pořád obrovské, konstatoval.

Podle ředitele firmy Toyota Central Europe – Czech Martina Pelešky jejich podniku aktuálně žádné součástky nechybí. Ale, jak dále dodal, blíží se doba Vánoc, takže možná dojde k nějakému přerušení výroby. Ale že by se chystalo nějaké masivní zdržení nebo posunutí výroby na pozdější dobu, neočekávají.

Česká televize dále uvedla, že proti loňsku se výrazně snížila čekací doba na nové auto. Pohybuje se mezi čtyřmi až šesti měsíci. Na druhou stranu se ale také snížila poptávka po nových vozidlech. Podle Martina Pelešky automobilky recesi začínají pociťovat tím, že je nižší poptávka, což znamená, že méně lidí chodí showroomy, méně testují auta a méně podepisují nové smlouvy. Pokles je nyní někde kolem 25 procent. Podle něho tato situace bude dále pokračovat do února, do března.

Načež Česká televize uzavřela svoji reportáž tím, že automobilky, které působí v České republice, ale dodávají vozidla zejména na zahraniční trhy. Takže, i kdyby si jich tak vlivem recese, Češi z autosalonů odváželi méně, pomyslný motor české ekonomiky by to zadrhnout nemělo, to je na rozdíl od chybějících součástek.

 

  • Zdroj: Česká televize